Artikel ini disalin keseluruhannya dari blog "Utuh Paloi Banjar Blog" (tanpa sebarang pengubah-suaian) sebagai satu fakta sejarah negara dengan tujuan untuk :
1. Memberi kesedaran kepada orang-orang Melayu keseluruhannya tentang pengorbanan perjuangan yang amat bermakna dan berkesan warga Melayu Banjar dalam menentang kekejaman komunis.
2. Mengingatkan anak bangsa Melayu bahawa puak-puak komunis berbangsa cina ini telah sekian lama berhasrat untuk menakluk Tanah Melayu dengan apa cara, walau pun dengan pertumpahan darah sekali pun, sejak dari generasi mereka yang pertama lagi.
3. Generasi berfahaman komunis ini tidak duduk diam dalam mencari kaedah baik secara kasar atau halus sehingga kemudiannya menyebabkan terjadinya Peristiwa Berdarah 13 Mei 1969.
4. Dengan sokongan sebahagian orang-orang Melayu generasi baharu yang tidak peka pada perjuangan bangsa dan sejarah negara jugalah membolehkan generasi-generasi pendatang cina berfahaman komunis sekarang ini telah berjaya mencapai sebahagian hasrat dan impian mereka dengan merampas kuasa memerintah di Pulau Pinang khususnya dan di Selangor amnya.
Perang Sungai Manik 1945
MUKADIMAH
Cerita ‘Perang Sungai Manik’ pernah
diterbitkan dalam 8 siri di blog ini pada bulan Februari/Mac 2012. Oleh
kerana ada pembaca dari Pulau Kalimantan yang membuat pautan dalam
Facebook beliau sejak dua hari yang lalu, dan jumlah yang membuka posting
bersiri ini begitu ramai dan masih belum reda, maka untuk memudahkan
warga Banjar dari seberang mengikuti sepenuhnya cerita keberanian Datuk
Moyang mereka menentang gerila komunis di Negeri Perak 70 tahun yang
lalu (1945), maka dengan itu UPBB rangkumkan kesemua 8 siri dalam satu posting.
Selamat membaca……warga Banjar Kalimantan.
————————————————————
Cerita di bawah ini adalah terjemahan dari cerita asal bertajuk “Sungai Manik Bamandi Darah”.
Darah Banjar
yang mengalir pekat dalam tubuhku membuat aku rasa terpanggil untuk
menterjemah (tanpa kebenaran) cerita tersebut dengan harapan supaya
anak-anak Banjar hari ini – dan juga orang Melayu – dapat mengerti
betapa suatu masa dahulu suku kaum Banjar pernah bangkit menentang
komunis dengan hanya bersenjatakan parang (parang bungkol) tanpa perlu
terpekik terlolong di khalayak ramai menghunus dan mencium keris macam
politikus Melayu hari ini.
Walaupun
terdapat banyak blog yang memetik cerita hasil nukilan saudara
Nilasakunta, tapi masih belum ada (atau aku tak terjumpa) blog yang
menterjemah keseluruhan cerita tersebut. Oleh itu, berbekalkan
pengetahuan Bahasa Banjar yang masih dikira OK, aku cuba terjemahkan
secara berperenggan (paragraph by paragraph).
================================
Badan Ismail Rudo yang sudah tidak
berkaki dan bertangan menggelupur di atas titi dan sedang menunggu masa
untuk nyawa dan jasad berpisah – kedua belah kaki dan tangan Mail Rudo
putus ditetak parang ‘bungkol’ Utoh Putih. Air jernih yang mengalir
deras di bawah titi bertukar merah disirami darah. Maka tertawa besarlah
‘sangkala’ mendapat habuan petang – darah dalam jantung adalah
makanannya.
Begitulah adat orang berkelahi, salah seorang pasti kecundang.
Selepas Asar, Mail Rudo pergi seorang
diri – menghembuskan nafas terakhir tanpa seorang pun yang sudi
mendekatinya. Sepucuk pistol .38 tanpa peluru masih berada di sisi jasad
yang sudah kaku.
Ramai penduduk Bendang DO, parit 6,
Sungai Manik terdiri dari keluarga Banjar. Kehidupan mereka begitu daif,
terhimpit dan dihimpit oleh gerombolan komunis yang bermarkas di Sungai
Tungko, dan diketuai oleh Ah Pau, Ah Boon dan Ah Jang.
Pembunuh Mail Rudo, orang kuat Parti Komunis Malaya (PKM) mesti ditangkap segera.
Utoh Putih, Banjar ‘Alai’ jati beranak
dua – anak bungsunya seorang bayi perempuan dan baru pandai
berdiri-jatuh. Dia menetap di Pekan Rabu, Parit 6, Sungai Manik. Oleh
kerana warna kulitnya yang tersangat cerah maka lekatlah gelaran Utuh
Putih.
Arwah datuk (pencerita) dan Utuh Putih adalah rakan karib yang sama hebat ilmu zahir dan batin.
Mail Rudo, Banjar Sungai Tungko, Sungai
Manik sudah lama menyertai PKM dalam bahagian risik. Selepas tentera
Jepun menyerah kalah, Mail Rudo ditugaskan mencari ahli baru dalam
daerah Sungai Manik. Disebabkan tidak ramai warga Banjar yang sudi
menyertai perjuangan komunis, maka akhirnya Mail Rudo terpaksa
menggunakan kekerasan. Mereka yang enggan akan menerima padah.
Saban hari ada saja penduduk kampung yang
ditangakap, tak kira muda ataupun tua. Disiksa, disembelih, disumbat
dalam guni hidup-hidup dan dibuang ke Sungai Perak, ditembak, disula,
dan bermacam lagi hukuman. Begitulah gerangan bila manusia (Mail Rudo)
sudah ada kedudukan – mudah lupa diri hingga hilang rasa kemanusiaan.
Pada masa itu bukan sedikit orang Banjar
dan orang Melayu yang menyokong perjuangan komunis. Malah ada juga orang
Banjar yang hebat ilmunya turut menjadi talibarut. Orang seperti itulah
yang menjadi duri dalam daging penduduk setempat. Oleh kerana terlau
mengejar pangkat mereka sanggup membunuh, membakar rumah dan memusnahkan
harta benda bangsa sendiri. Penduduk kampung yang takut menyertai
perjuangan komunis secara aktif dipaksa pula membayar yuran sebagai ahli
PKM.
Kehidupan keluarga Banjar di Sungai Manik
semakin terhimpit. Ramai yang terpaksa berpindah ke penempatan Banjar
di seberang Sungai Kinta – ke Kampung Balun Bidai dan Kampung Gajah.
Waktu Zohor baru saja masuk. Alun air
bendang dihembus bayu membuat hati terasa rawan. Sambil memikul guni
berisi ubi, Utoh Putih melangkah cermat menuju titi untuk kembali ke
rumah di Pekan Rabu. Sebaik sahaja sampai di pangkal titi…..
“Dari mana gerangan ni ‘Toh, akhirnya
bertemu juga kita di sini ye?” entah dari mana munculnya si Mail Rudo,
tiba-tiba saja tercegat di tengah titi berpakaian seragam komunis,
pistol dan bayonet terselit di pinggang. Di wajahnya terpancar rasa
kepuasan kerana dapat bertemu dengan Utoh Putih yang sudah sekian lama
dipujuknya supaya menyertai PKM.
“Baru balik dari Cikus mencari ubi, maafkan saya tuan, tumpang lalu” Utoh Putih menyahut penuh hormat.
“Kalau ia pun letaklah dulu guni ubi tu,
tak usah bergegas, apa yang nak dikejar, tak ke mana perginya rumah tu”
garau bunyi suara Mail Rudo. Dalam keterpaksaan Utoh Putih mematuhi
perintah ‘tuan besar’ dan meletakkan guni ubi di atas titi. Begitu tegap
susuk tubuh dua orang anak Banjar yang berdiri di atas titi menghadap
satu sama lain, cumanya seorang berkulit cerah manakala seorang lagi
kelihatan gelap.
“Mungkin petang ini pertemuan kita yang terakhir, agaknya” si Mail Rudo menyambung bicara.
“Apa hajat, kenapa lain benar kata-kata tuan besar?” si Utoh Putih yang menyambut bicara merasakan ada sesuatu yang tak kena.
“Tak usah pura-pura tak tau, bagaimana
dengan janji kau dulu? Sampai hari ini aku masih menunggu kata putus”
rungut orang kuat PKM menempelak.
“Taklah Mail, aku tak nak ikut perjuangan
yang membinasakan bangsa, sedangkan perjuangan untuk mengisi perut
sendiri dan anak bini rasa dah tak tertanggung. Tidak…tidak sekali-kali”
si Utoh Putih menjawab tegas.
“Mak oi, keras benar hati kau ni ‘Toh…apa
nak buat…kalau itulah pendirian kau, bersiap sedialah” merah padam muka
Mail Rudo kerana marah. Spontan tangan kanannya mencapai pistol di
pinggang dan mengacukan ke dada si Utoh Putih.
“Jangan, senjata jangan dibuat main Mail
ai…kita kan serumpun, tak kanlah kau tak ada belas kasihan. Ditakdirkan
aku tak ada, siapa yang nak menyara anak isteriku nanti…ampun tuan
besar” si Utoh Putih merayu minta simpati.
“Dam…” bunyi pistol memuntahkan peluru
sulung. Berasap baju buruk si Utoh Putih dihinggapi peluru, namun dia
masih tak berganjak, masih tegak berdiri. Keluarga Banjar berhampiran
yang terkejut melihat kejadian tak berani mendekati, masing-masing masuk
ke rumah.
“Dam…dammmm…” sudah tiga das tembakan dilepaskan oleh Mail Rudo namun peluru masih tak mampu menembusi kulit si Utoh Putih.
“Bangsat betul, kebal rupanya kau
ye…tahani lagi nah” tengking orang kuat PKM. Tanpa disedari sudah enam
das tembakan dilepaskan dan pistolnya sudah kehabisan peluru.
Sedang Mail Rudo terkial-kial…..
“Labukkk…” ayunan parang bungkol yang
bergelar si Kandal Larap hinggap dipergelangan tangan kanan Mail Rudo,
membuatkan tangan itu putus serta merta.
“Labukkk…” giliran tangan kiri si Mail
Rudo untuk jatuh ke tanah. Utoh Putih meneruskan ayunan. Kali ini lutut
kanan Mail Rudo pula jadi mangsa parang bungkol Kandal Larap. Setelah
putus kaki kanan, maka terdamparlah Mail Rudo di atas titi. Si Utoh
Putih semakin geram. Tetakan terakhirnya membuat kaki kiri Mail Rudo
bercerai dengan badan.
Guni yang berisi ubi diletakkan semual ke bahu, dan Utoh Putih terus balik ke rumah meninggalkan Mail Rudo mengerang kesakitan.
————————————————————
Markas PKM di Sungai Tungko gempar
mendapat berita tentang pembunuhan Mail Rudo. Dengan bersenjatakan
raifel MK5, berduyun-duyun gerombolan komunis yang diketuai orang kanan
mereka si Ah Pau bergegas menghala ke Bendang DO, Parit 6, Sungai Manik.
“Ai yaa…kaki tangan semua kasi potong
habit ka…manyak cilaka itu olang.” bebel si Ah Pau apabila terpandang
mayat Mail Rudo yang masih tabirangkang
(terkangkang) di atas titi. Tak seorang pun keluarga Banjar di Bendang
DO yang berani tampil menunjukkan muka. Mereka hanya menyaksikan dari
jendela rumah masing-masing.
Hari semakin larut petang, gerombolan
komunis masih riuh berbincang sesama sendiri. Entah apa yang mereka
bincangkan tak seorang pun penduduk kampung yang mengerti. Sejurus
kemudian, kumpulan komunis itu pergi dari rumah ke rumah manggandah (mengetuk kuat) dinding mengarahkan orang kampung, tua dan muda, berkumpul di hadapan Pekan Rabu.
Seorang demi seorang di soal siasat
termasuklah Utoh Putih. Namun, keluarga Banjar sepakat berpura-pura tak
kenal siapa yang membunuh Mail Rudo. Akhirnya kepala komunis, si Ah Pau
memberi kata dua: Kalau pembunuh Mail Rudo tidak ditangkap, Bendang DO
akan jadi padang jarak padang tekukur.
Mayat Mail Rudo ditayut (diikat) dengan tali dan dikandar (galas) dengan kayu panjang untuk dibawa pergi. Rasa maras
(kesian) pun ada melihat cara mayat diperlakukan – tak ubah seperti
mengandar hasil buruan babi hutan. Tak siapa yang tau ke mana mayat itu
dibawa, ditanam atau dibuang ke Sungai Perak. Kalau dibuang ke sungai
pastinya ternganga luas mulut sang kuradal (sang buaya) mendapat habuan petang.
Warga Banjar sepakat meminta Utoh Putih membawa isteri dan anak-anak meninggalkan Bendang DO dengan segera. Maklum sajalah, muntung guri (mulut tempayan) boleh dipisiti (ditutup rapat), mulut manusia siapalah tau. Tapi apa pula kata empunya diri…!
“Cakada (tidak) saudaraku. Untuk apa kalau aku seorang saja yang maharagu (menjaga) anak dan isteri sedangkan kalian sabarataan
(semua) terpaksa menanggung derita…aku tak akan meninggalkan kampung
ini. Tidak, tidak sekali-kali, apa nak jadi, jadilah.” jenuh penduduk
kampung memujuk namun Utoh Putih tetap dengan pendiriannya.
Sudah tiga hari berlalu, Emoh sahabat karib Utoh Putih yang baru dapat berita segera mangunyur
(menonong) meninggalkan Balun Bidai menyeberang Sungai Kinta menuju ke
Bendang DO untuk menemui sahabat karibnya, kawan sehati, seperguruan dan
sama juhara (jaguh). Persahabatan mereka lebih akrab dari hubungan adik-beradik, dan tentunya Emoh tak akan mahijaakan (membiarkan) sahabatnya keseorangan dalam keadaan sedemikian.
“Pariannya
diako madam maninggalakan Bandang DO nih …….. Tia mati jua magun Moh
ai……….ajal wan maut bacara hudah di tantuakan, siapang nang kawa
mahalang.” surung pandiran Utoh Putih nang hanyar haja imbah bamakanan
di rumah hidin malam tutih.
“Pariannya (andainya) aku madam (berhijrah) meninggalkan Bendang DO, mati juga akhirnya, ajal maut sudah ditentukan, tak siapa kawa (boleh) menghalang.” Utoh Putih memulakan perbualan setelah selesai makan malam itu.
“Ai, jangan begitu, apa pangrasa (resa) kau ‘Toh?” tanya Emoh yang mula rasa tak sedap hati.
“Kada ah….. kaluko ai,” jawab hidin handap.
“Tak lah, manalah tau,” jawabnya ringkas.
Walau
dimapa gin si Emoh magun ham asa balisah napang pinda lain banar
parangai sahabat hidin nang sasain ambak bilang banyak mainggihakan pada
malilit pandiran. Sarajin amun lawas kada badapatan kadamia cakada
bakakaringan gusi palapauan tantan.
Walau bagaimana pun, Emoh masih rasa gelisah kerana lain benar kelakuan sahabatnya yang semakin ambak
(pendiam), lebih bersikap mengiakan dari merancakkan perbualan.
Selalunya kalau lama tak berjumpa, tak kering gusi mereka berbual.
Malam semakin larut namun dua orang sahabat karib itu masih lagi belum tidur, masih ‘garunuman’ berbual.
“Moh, andainya ajalku sampai, jangan
bersusah payah membawa mayatku ke Balun Bidai, kebumikan saja di sini.
Tapi, jangan kau lupa membawa anak isteriku dan serahkan kepada
keluarganya di sana. Sepanjang kita bersahabat, kalau ada terlebih
terkurang, aku minta halal dunia akhirat. Engkau pula Moh, biarlah
disederhanakan manjuhara
(kejaguhan). Berhati-hatilah memilih kawan. Satu lagi…tapi jangan pula
kau anggap aku menghalau…esok sebelum Zohor, aku minta kau segera
beredar dari rumahku, ke mana yang kau nak tuju, aku tak batangatan (melarang). Tak ada apa-apalah, cuma aku rasa lebih selesa kalau bersendirian!”
Marigap (berderau darah) si Emoh mendengar kata-kata sahabatnya, lantas bangun mendakap Utoh Putih. Muntung bungkam (mulut terkunci) – tak sepatah kata pun yang terucap antara mereka kecuali barubuian
(deraian) air mata mengenangkan nasib yang bakal menimpa. “Mungkin
sudah sampai janji (ajal) saudaraku ini,” bisik hati kecil Emoh.
Mereka terus berbual sampai ke subuh.
Ari magun haja tatarauan, nang badua badangsanak hudaham tacugut di pinggir sumur pamandian.
Dalam remang (tatarauan) subuh, kedua sahabat sudah tacugut (tercegat) di tepi telaga mandi.
Dalam remang (tatarauan) subuh, kedua sahabat sudah tacugut (tercegat) di tepi telaga mandi.
“Ayuha, duduklah ‘Toh ... Bismillahirahmanirahim …..” Emoh membaca ayat mandi suci sambil manguboiakan (menyiram) air memandikan sahabatnya si Utoh Putih hingga selesai.
Api di dapur barau
(marak) dengan isteri Utoh Putih sibuk menyediakan sarapan pagi. Kesian
si isteri kerana tak tau kisah dan hujung pangkal cerita. Pada
pengamatannya, bermandi-mandian di subuh hari sudah jadi kelaziman dua
orang pendekar tersebut.
Bandang
DO hangat babandering mambari tanda pagi baugah tangahari sampai am
hudah kutika badua badangsanak kana bapisah. Salah saikung tapaksa
mamingkuti janji.
Panas semakin terik di Bendang DO sebagai tanda pagi sudah baugah (beralih) ke tengahari. Maka tibalah saatnya untuk kedua sahabat itu berpisah. Salah seorang terpaksa mamingkuti (memegang) janji.
“Jangan lupa pesan guru kita wahai
saudaraku, walau nyawa sudah berada di hujung, jangan sekali-kali kau
lupa….” pesan Emoh kepada Utoh Putih. Kedua sahabat berpelukan untuk
kali terakhir.
“(Barilaan) kita dunia akhirat.” dengan
kata-kata itu, Emoh terus menonong meninggalkan sahabatnya si Utoh Putih
tanpa menoleh lagi ke belakang. Ke mana gerangan tujuannya, tak siapa
pun tahu.
Maksud “Barilaan” ialah “Maaf zahir batin dan halalkan termakan terminum”
————————————————————
Selepas solat Zohor tengahari itu, kelopak mata Utoh Putih terasa berat kerana tak tidur semalaman. Anak bungsunya sudah marinuk (merengkok) terlena di tepi lulungkang
(jendela) anjung rumah. Hembusan bayu Bendang DO terasa dingin. Tak
lama setelah Utoh Putih merebahkan badan di sebelah anaknya, dia pun
turut terlena.
Hari semakin menghampiri petang. Entah kenapa gerangan hari ini Bendang DO sunyi sepi. Tak seorang pun yang kelihatan gagaliwalak
(mundar mandir) di luar rumah seperti hari-hari biasa. Agaknya mereka
sengaja mendiamkan diri dalam rumah, masih terkejut dengan kematian Mail
Rudo dan kata-dua komunis, atau sedang menghitung hari kerana tempoh
seminggu yang diberikan PKM semakin hampir.
Tanpa disedari enam ikung (orang) komunis sedang karayapan (merayap) mamaraki (menghampiri) rumah Utoh Putih. Kabujuran (kebetulan) pula, isteri dan anak sulungnya tidak ada di rumah kerana pergi maunjun
(mengail) ikan puyu bersama kawan-kawan. Dengan menatang raifel MK5,
gerombolan komunis terjingkit-jingkit menjenguk setiap jendela rumah.
Sebaik terpandang Utoh Putih yang sedang lena, tanpa membuang masa palumpongan (muncung) MK5 diacukan ke kepala dari luar jendela.
“Dahui…dahui…dahui…” tiga kali muncung raifel memuntahkan pilur (peluru). Kerana sudah sampai waktunya – sampai ajal – kekebalan Utoh Putih berakhir. Tak sedikit pun yang tinggal. Mangarabuak (menggelegak) darah dalam jantung keluar menerusi ruang-ruang terbuka di kepala. Mujur juga anak kecilnya tidak diapa-apakan. Kuciak papar (menjerit sakan) si anak yang terkejut, bakayukut (merangkak-tiarap) mendakap bapanya yang sudah tidak bernyawa lagi.
Galahakan
(berdekah-dekah) ketawa gerombolan komunis kerana puas dapat membalas
kematian Mail Rudo. Selepas itu mereka terus balik meninggalkan Pekan
Rabu, Bendang DO menghala ke Sungai Tungko.
Si Emoh yang sedang dalam perjalanan menghala ke Bendang DO manggisit (hampir)
terserempak dengan kumpulan PKM yang masih terbahak-bahak kegembiraan.
Mujur juga dia ternampak mereka lebih dahulu, lantas melompat manyungkupakan (menyembunyikan) diri ke padang tagah
(dalam semak). Parang bungkol yang bergelar “si Buruk” sedia tergenggam
di tangan. Andai ketemuan, tak taulah apa yang akan terjadi. Mujur juga
dia masih lagi dilindungi Allah, dan tak seorang pun ahli komunis
tersebut dapat melihatnya.
Barubuian (bercucuran)
air mata Emoh terkenang sahabatnya si Utoh Putih. “Mungkin dah tak ada
lagi saudaraku ini” bisik hati kecilnya. Belum pun jauh kumpulan komunis
itu berlalu, Emoh bingkas dan bukah mancicing (pantas berlari) maranduk (meredah) pinggir bendang menghala ke rumah Utoh Putih yang sudah mula barumbung (ramai) orang.
“Ayuha, pergilah dulu wahai saudaraku
kerana bila sudah sampai masanya, tidak siapa dapat menghalang” bisik
Emoh ketika terpandang jenazah si Utoh Putih. Barataan (semuanya) warga Banjar di Bendang DO batarukuian
(sepakat) untuk menyempurnakan jenazah petang itu juga. Dalam keadaan
serba kekurangan kerana darurat, pengkebumian berlarutan sampai ke
malam.
Han
napa tia bujur, “amun muntung guri wadi hingkat disumpali dipisiti.
Muntung manusia siapang nang hingkat manduga”, tantu banar ah hudah ada
nang anju ataran, tida di manang bubuhan PKM tutih tahu pada si Utoh
Putih nang ampunya angkara!
Betapa benarnya kata-kata “kalau mulut tempayan pekasam boleh disumpali (disumbat) dipisiti (ketat), mulut manusia siapa yang dapat menduga”. Tentu ada yang anju ataran (celupar) kalau tidak masakan PKM tahu Utoh Putih yang empunya angkara.
Mangkining (mengerlit) kilauan parang bungkol si Kandal Larap yang sudah tidak bapagustian (bertuan) tersangkut di tawing (dinding).
Sambil mengusap mata parang bungkol peninggalan sahabat karibnya, hati
Emoh berkata “Satu ketika nanti akan ku mandikan si Kandal Larap dengan
darah seteru haram jadah…”
————————————————————
Sudah seminggu berlalu, mujurlah tidak
ada apa-apa kejadian yang tak diingini berlaku di Bendang DO. Pun
begitu, keluarga Banjar yang berada di situ masih curiga kerana maklum
sajalah janji komunis tak boleh dipercaya. Dalam diam, kerabat PKM sudah
membina sebuah markas kecil kira-kira satu kilometer dari Bendang DO
dengan tujuan mengawasi dan berkempen kononya tak siapa pun yang boleh
memerdekakan Tanah Melayu selain dari PKM.
Ramai jugalah orang Melayu dan Banjar
yang mula terpengaruh diresapi dakyah komunis hingga ada yang sanggup
menyertai kumpulan bersenjata, manakala yang penakut atau berani-berani
lalat pula memadailah sekadar menjadi mata dan telinga mereka.
Markas PKM di Bendang DO tak mendapat
sambutan langsung. Perjuangan apa gerangan kalau caranya lebih teruk
dari pemerintahan Jepun. Begitulah agaknya tanggapan warga Banjar
seluruh Bendang DO – geram benar gamaknya.
Ketua komunis di markas besar Sungai Tungko mula gelisah kerana kempen mereka dipahawai
(dipandang sepi) oleh warga Banjar di Bendang DO yang masih keras hati.
Akhirnya gerombolan PKM terpaksa membuat percaturan lain…menimbulkan
masalah saban hari; tak cukup dengan makanan, harta benda orang kampung
dirampas, tanaman takundangsai (musnah) diinjak dilenyek. Namun tidak juga membawa hasil yang diharapkan malah semakin menambah barau (marak) api kemarahan warga Banjar.
Ah Pau, Ah Boon dan Ah Jang orang kuat
komunis mengeluarkan perintah dan amaran terakhir; kalau tak sanggup
melihat Bendang DO menjadi padang halilintar, dalam masa seminggu warga
Banjar diarah mengumpulkan kaum perempuan yang masih muda, tak kiralah
anak dara atau isteri orang. Sudah lama benar gerangan si kulup ini
menagih kaum perempuan, dan kalau itulah caranya, bagaimana gerangan
dapat menentang British kelak!
Begitulah, satu perintah, satu tagihan,
yang menyusahkan warga Banjar Bendang DO. Ke mana hendak mengadu kerana
dalam keadaan darurat begini, Penghulu tak ada, Ketua Kampung pun tak
ada. Bagaimana ye!
Haji Bakri, Banjar dari suku kaum Rantau baandah (berhijrah) dari Kalimantan ke Sapat, Sumatera. Dari Sapat berhijrah pula ke Batu Pahat, Johor, dan bertemu jodoh di sana.
Isteri tua bangaran (bernama)
Patmah binti Hj Hassan dan dikurniakan dua orang anak – Zainab dan
Abdul Majid. Isteri muda bernama Samiah binti Hj Abdul Jalil dan
dikurniakan tiga orang anak – Abdul Kadir, Abdul Hamid dan Siti Sarah.
Haji Bakri lemah lembut orangnya, sentiasa merendah diri matan
(hinggakan) tak ramai yang tahu tentang ketinggian ilmunya – dunia dan
akhirat. Setelah mendengar khabar tentang warga Banjar ramai menetap di
Sungai Manik, beliau berhijrah ke sini sebelum Jepun memerintah Malaya.
Dialah yang banyak mengajar agama dan membetulkan akidah warga Banjar di
Sungai Manik. Lantaran itu dia diberi gelaran Patuan Guru (Tuan Guru).
“Amun
sawat batagihan ka bibinian pulang matan talalo-lalo banar am bubuhan si
haram jadah nia,” ujar hidin hudah bamula pina garigitan.
“Kalau sampai menagih perempuan, itu sudah benar-benar melampau” ujar Tuan Guru yang sudah mula rasa garigitan (geram).
“Cakada lain parang bungkol pang satronya si haram jadah ai”. Garunum hidin pina habang miar hudah muha tanda barau.
“Tak ada lain melainkan parang bungkol lawannya si haram jadah ni,” bebel Tuan Guru yang sudah habang miar (merah padam) muka kerana marah.
Tuan Guru Haji Bakri membuat pakatan sulit dengan warga Banjar Bendang DO yang bersetuju untuk menentang komunis.
Sebagai permulaan, lapan orang bibinian
(perempuan) berjaya dikumpulkan, tapi kemudiannya hanya lima orang yang
setuju, itu pun setelah jenuh memujuk. Memang benar pun, siapa yang rigi (sudi) dijadikan hulun (hamba) seks kepada pengganas komunis yang tak tau bahasa tu.
“Cakada
nang kami bungol manjulung budas kanu bubuhan ninto kakanakan barataan
ai, agar umpan satumat banarai,” ujar Patuan Guru Hj Bakri manahapi.
“Bukan kami bodoh manjulung (menghulur) budas (bulat-bulat) warga yang masih sunti melainkan ada helah, untuk dibuat umpan sementara” Tuan Guru manahapi (memberi kepastian).
Tempoh yang diberikan PKM hanya tinggal tiga hari saja lagi. Warga Banjar papasingnya (masing-masing) sibuk mangilir (mengasah)
parang bungkol yang beranika gelaran. Tajamnya si Kandal Larap boleh
dijadikan pisau cukur untuk membotakkan kepala. Ketika itulah dapat
dilihat pelbagai ilmu dan amalan orang Banjar. Ada yang berendam
semalaman dalam perigi buruk, ada yang berwirid siang malam tanpa henti,
mandi buluh dan bermacam lagi petua. Betapa tidak, perjuangan antara
hidup dan mati bukan boleh diambil mudah.
Rumah Tuan Guru Hj Bakri bersebelahan surau Parit 8, malaran (boleh tahan) juga ganalnya (besarnya). Diperbuat dari kayu harat
(baik) zaman British – kukuh dan padu. Dalam rumah itulah warga Banjar
mengatur strategi untuk berdepan dengan pengganas komunis. Carirapan (berkilau-kilauan) mata parang bungkol pesaka padatuan
(moyang) yang dibawa dari kampung halaman di negeri Banjar, dan
kebanyakannya sudah pernah dibasahi darah tentera Belanda. Memang sudah
terbukti kehebatan parang-parang tersebut ketika digunakan memerangi
penjajah di Kalimantan dulu. Pada masa itulah taungkai (terkeluar) nama atau gelaran yang tak pernah didengar sebelumnya.
Ketika itu, Tuan Guru Haji Bakri tak ada
anak lelaki dewasa di Sungai Manik, yang ada hanya seorang cucu lelaki
yang masih remaja berusia awal 20an. Acil, nama cucu kesayangannya. Macalnya (nakalnya) boleh tahan juga, tak jauh bezanya dengan anak-anak hari ini. Marga
(disebabkan) kenakalan itulah, Tuan Guru Haji Bakri segera menurunkan
ilmu kepada cucunya. Maka semakin bertambahlah kejaguhan si teruna ini.
“Nah, buat genggaman mu,” Tuan Guru Haji
Bakri menghulur parang bungkol si “Mandam Layu” kepada cucunya. Fuh,
cantik sungguh; hulunya diukir dari akar haur (buluh) betung, rumbai perca kain merah di hujung menambah keampuhann bila dipandang. Apa lagi, lihum bapair (senyum meleret) si Utoh Acil menerimanya.
Ranai guraknyap
(sunyi sepi) seluruh Bendang DO kerana setiap buah rumah telah
dikosongkan, penghuninya berpindah ke ruamah Tuan Guru – markas warga
Banjar di Parit 8.
“Mudahanai kita barataan dilindungi Allah ……. Allahuakbar,” ujar Patuan Guru Hj.Bakri wayah malapasakan bubuhan Banjar nang mamulae bagarak tangah malam cagar mamaraki markas PKM di muhara Bandang DO.
“Mudah-mudahan kita semua dilindungi
Allah … Allahuakbar” ujar Tuan Guru Haji Bakri ketika melepaskan warga
Banjar memulakan gerak menghampiri markas PKM di muara Bendang DO tengah
malam itu.
Mereka bergerak persis Ninja. Yang masih
tinggal bersama Tuan Guru ialah Emoh, Acil, Sukri, Sabran, Ali dan Amat
Tuban. Tidak ikut serta bukan bererti penakut tapi ada rencana dan
perkiraan tersendiri.
————————————————————
Pagi Sanayan
(Isnin), dengan terbitnya matahari di ufuk timur, maka sampailah sudah
saat dan ketikanya warga Banjar di Bendang DO membuat perhitungan dengan
gerombolan haram jadah – tentera PKM.
Sasain (semakin) cariningan (bergemerlapan) wajah 8 orang perempuan Banjar yang sudah ditatapi (disolek) dan dibingkingi (didandan). Fuh rasa tak dapat lagi mamadahakan (menceritakan), rambang mata sekiranya disuruh memilih tunggal ikungan (satu persatu).
Wajah perempuan yang mulanya takurisit katakutanan (kecut ketakutan) mula nampak habang (merah), dan juga garang! Membara sungguh nampaknya kerana baru saja diminumkan banyu garangsang (air jampi penaik semangat) Tuan Guru. Mudahlah nanti kalau tak ada yang lemah semangat atau lamah buluan (gementar) bila berdepan musuh. Atau kalau ada yang tak tahan melihat darah mangarabuak (membuak-buak) di medan pertempuran.
Mak ooii, kabubungasan (cantik sungguh) tiga orang anak dara ni…milik siapalah gerangan!
Emoh, Acil dan Sabran baru saja didandan manyalumur (menyamar) jadi bibinian (perempuan). Hebat juga hasil tatapan
(solekan) warga perempuan Banjar di Bendang DO, mungkin juga boleh
mengalahkan ‘mak nyah’ yang terkedek-kedek. Tapi mereka perlu
berhati-hati jangan sampai terselak landau (betis), nanti kelihatan pula bulu kaki hirang (hitam) lebat…pecahlah tembelang.
Kira-kira jam 9.00 pagi, bajurut (berduyun-duyun)
‘perempuan’ Banjar tersebut berjalan sebaris meghala ke markas PKM di
muara Bendang DO, didahului oleh Ali dan Amat Tuban sebagai wakil
penyerahan. Mereka berdua ditangati
(dilarang) membawa sebarang senjata. Tapi, orang Banjar tak kan sanggup
meninggalkan senjata apatah lagi bila menghala ke medan juang. Lading balati (pisau
belati) setajam pisau cukur sudah lama tersisip di pinggang
masing-masing. Cuma baju saja yang membuatnya tak dapat dilihat dengan
mata kasar.
Gerombolan komunis di markas Bendang DO terbahak-bahak ketawa, macam tak sabar lagi mahadangi (menanti) lebih-lebih lagi tiga orang kepala komunis bernama Ah Boon, Ah Pau dan Ah Jang “Syok mau mali hooo….”
Asa lilihan (rasa gelihati) pun ada melihat tiga orang “anak dara” yang berjalan paling belakang kerana masing-masing bakalumbunan (berselubung) dengan tapih (kain). Umai (mak oi) panyupannya
(pemalunya)…malu apa gerangan kalau tangan menggenggam erat hulu parang
bungkol si “Kandal Larap”, si “Mandam Layu” dan si “Tungkih Kiwang”.
Rasa kekok melangkah kerana tak biasa berjalan memakai kain bairitan (meleret labuh) begitu. Kesiannya…
Patuan Guru Hj.Bakri
nang tatinggal manyaurangan matan kada sing bunyian lagi, tasbih bilang
kada sing lapasan ditangan, aur bawirid pang kada sing mandakan di atas
surau. Kakanakan nang halui-halui ginai cakada nang waninya mamaraki.
Tuan Guru Hj Bakri yang tinggal seorang diri tidak bersuara lagi, tasbih di tangan langsung tak dilepaskan, berwirid kada sing mandakan (tanpa henti) di dalam surau. Kanak-kanak yang masih kecil pun tak berani menghampiri.
Jam 10, deretan “perempuan” tiba di
hadapan markas PKM di muara Bendang DO. Lantas si Amat Tuban dan Ali
menyerahkan mereka kepada ketua komunis.
Semakin kuat gelak ketawa mereka, gembira tak terperi ibarat bulan jatuh kaasuhan
(ke riba). Tak disangka warga Banjar seluruh Bendang DO yang kononnya
berani menentang Bintang Tiga hanya omong kosong. Riuh rendah markas
dengan dialog Cina, mengumpat agaknya. Benar-benar celaka 13!
“Hei tepilah…lu sana” salah seorang kepala komunis mahingkau
(menengking) sambil menolak kasar si Ali dan Amat Tuban. Tiga orang
kepala komunis terus memeriksa dari depan ke belakang, menyelak salungkui (selubung) satu persatu. Rambang mata. Yang lainnya turut sama barumbung (berkerumun) tak ubah seperti macan (harimau) yang laparkan daging manusia. Akhirnya nyanyat (khayal/leka) hingga tak terjaga lagi markas taktikal.
Sampai kegiliran Diyang (gelaran anak dara Banjar) bungas (cantik) yang kelima, si Ah Boon kepala komunis…
“Ai yaaa…manyak cantik lo ha…” Jarigi bamula pina marayap kapingin manjapaie pangawak urang. Babaya maragap handak mancium…
“Ai yaaa, manyak cantik lo ha…” jarigi (jari) mula hendak merayap kerana kapingin (teringin) benar manjapaie (menyentuh). Babaya (baru) hendak maragap (memeluk) untuk mencium…
“Bangsat, seteru babi haram jadahhh…Allahuakbarrr!!!” hingkau (tengking) si Emoh sing hangkuian (dengan kuat).
“Nah ambil habuan engkau sangkala.”
Labukkk …. si Kandal Larap hinggap ke
sasaran tanda patuh kepada tuannya. Mandabuk kepala si haram jadah jatuh
ke tanah bercerai dengan badan, manggalaguak (membuak) darah dalam jantung membasahi bumi Sungai Manik. Acil menerkam si Ah Jang yang sedang tergamam.
Labukkk … mata parang si Mandam Layu
hinggap, layu dan longlai leher si Ah Jang terkena libasan parang
bungkol si Mandam Layu. Sebiji lagi kepala ketua komunis gugur ke bumi.
Bukkk … timpasan
(tetakan) diayun oleh Sabran. Ternyata benar si Tungkih Kiwang tak
pernah ingkar kepada tuannya – putus dua badan si Ah Pau. Tungkih Kiwang
magun (masih) belum puas – memenggal puluhan gulo (leher) musuh. Pagat basadinan (putus serta merta), humbalingan (bergelimpangan) kepala komunis di halaman markas PKM Bintang Tiga.
Bubuhan (warga) Banjar Bendang DO yang sudah setengah malam basungkup (bersembunyi) dalam parit tak berair bingkas bak cendawan busut, manyasah (mengejar) anak buah Bintang Tiga yang sedang dalam kapipiyangan (kebingungan).
“Allahuakbarrr!!!” babaya (sebaik saja) taparak (menghampiri) musuh yang rahat (sedang) bakatumbahan
(lintang pukang), mereka terus melibaskan parang. Belum sempat
mengangkat senapang, tubuh mereka sudah dihinggapi parang bungkol. Fuh,
macam menebang gadang (batang) pisang.
34 orang orang anggota PKM taampar (terdampar) di tangan Banjar Bendang DO. Darah merah membasahi bumi, mayat galing-galingan (bergelimpangan), senjata musuh humbalingan (bertaburan). Mandakannya (mujurlah) tak seorang pun warga Banjar yang terkorban atau tercedera, cuma baju dan seluar mereka saja yang merah kacuratan (terkena percikan) darah musuh.
Bangsal komunis diselongkar. Ceh, yang
ada cuma seguni beras dan perkakas memasak. Tanpa banyak bicara, Acil
memikul guni beras untuk dibawa balik.
Namun, tak sepucuk pun senjata raifel MK5 yang hambur tauran (bertaburan) diambil. Tak teringin langsung, tak berkenan atau tak tau menggunakan makanya dibiarkan begitu saja. Mangararau (merah menyala) mandah (terbakar) markas kecil PKM di muara Bendang DO disalukut (dibakar).
Dengan itu berbalaslah sudah kematian arwah si Utoh Putih.
Berkubang sakan warga Banjar membersihkan awak (badan) dalam parit besar di hadapan rumah Tuan Guru Hj Bakri. “Sudahlah” hahalulung (terpekik terlolong) pakcik Sukri – yang tak turut serta dalam pertarungan – memanggil mereka naik.
Azan di surau menandakan masuknya waktu
Zohor. Selepas meunaikan solat dan makan tengahari, para pejuang Banjar
merebahkan badan kepenatan, memenuhi anjung, pelantar, serambi dan surau
kecuali Acil, Emoh dan Sabran. Mereka bertiga menceritakan perlaksanaan
rancangan yang sarabanya (serba serbinya) berjalan lancar.
Lihum bapair (meleret senyuman) Tuan Guru Haji Bakri mendengarnya.
————————————————————
Markas besar PKM di Sungai Tungko gempar (gigir) seperti (ilah) anak
ayam kehilangan ibu. Kekalahan yang tidak diduga – tiga orang pegawai
mereka terkorban – bak tikaman duri berbisa dalam sejarah perjuangan PKM
di Hilir Perak. Sementara menanti (pahadangan) ketibaan pegawai lain, tak seorang pun anggota komunis yang berani menunjukkan muka di Bendang DO.
Lain pula kisahnya dengan warga Banjar yang berhimpun di rumah Tuan Guru. Lelaki dan perempuan sibuk (auran) menggunting kain bakal dibuat wafak Selindang Merah.
Tuan Guru Hj Bakri sudah mendapat firasat: pertumpahan darah di muara Bendang DO tak kan berakhir (tuntung) begitu saja.
Warga Banjar seluruh Sungai Manik harus
membuat persediaan awal untuk menghadapai peperangan terbuka, dan
mungkin berpanjangan. Peperangan seterusnya bukan saja tertumpu kepada
penentangan terhadap PKM, tapi melibatkan sengketa kaum dan agama. Kalau
sudah begitu kehendaknya, terpaksalah diteruskan juga. Alang-alang
bermandi darah biarlah sampai ketitisan terakhir.
Mentang-mentang (mantangan) sudah dapat (taulihi) ketua baru yang datang dari pangkalan PKM di Sungai Galah, Tanjung Tualang, pengganas komunis di Sungai Tungko makin mengganas (mambala-bala) membalas dendam gamaknya. Setiap kampung berhampiran (bapaparakan) Sungai Tungko habis diganggu (diudaki), harta benda di ambil, anak dara dan isteri orang sudah tak berkira lagi. Siapa yang berani melawan alamat tersungkur (tajalungkup) jadi sasaran peluru raifel MK5. Anak kecil yang masih dalam buaian (dipukongan) pun turut jadi korban, tanpa rasa belas kasihan. Tak cukup dengan perlakuan begitu, surau pula hangus dibakar.
Pejuang kemerdekaan tahi palat lah kalau begini!
“Hampai
am hudah saat wan kutikanya warga ku barataan ai…… Karana Allah wan
Rasulnya ……. diaku istiharakan Fisabilullah …… Allahuakbarrr!” Siwara
Patuan Guru Hj Bakri batakbir saling hangkuian.
“Sampailah sudah saat dan ketikanya wahai
wargaku semua, demi Allah dan Rasulnya, aku isytiharkan
Fisabilullah…Allahuakbar!” suara Tuan Guru Haji Bakri bertakbir dengan
lantang.
“Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar!!!” warga Banjar menyahut seruan.
Setelah mendengar berita tentang
tertewasnya gerombolan komunis di muara Bendang DO, keluarga Melayu yang
menghuni perkampungan di pinggir Sungai Perak pula yang dijadikan
mangsa PKM. Puluhan warga Melayu datang menemui Tuan Guru Hj Bakri
meminta ilmu peperangan. Walaupun hanya diberi minum air jampi, itupun
sudah cukup untuk meyakinkan orang Melayu yang berjanji untuk sama-sama
menyerang PKM di Sungai Tungko.
Sementara itu, warga Banjar pula sebulat
suara melantik Acil, cucu Tuan Guru sebagai Khalifah Fisabilullah –
walaupun masih muda tapi ilmu sudah penuh di dada.
“Dangar,
dangar barataan ………. isuk imbah subuh kita bagarak manyarang markas si
haram jadah di Sungai Tungko ……. Allahuakbar!!!,” ujar si Acil
mahabarakan.
“Dengar, dengar semuanya, esok selepas
Subuh kita bergerak menyerang markas si haram jadah di Sungai
Tungko…Allahuakbar!!!” ujar si Acil memberi taklimat.
Hari masih lagi (magunai) kelam (tatarauan), selepas solat Subuh dan bersarapan (makan pupuluran)
seadanya, warga Banjar yang bakal pergi menyerang markas PKM
masing-masing menyarung pakaian serba putih, selindang merah melilit
badan, tanjak (laung) di
kepala juga berwarna merah, parang bungkol bergemerlapan. Waduh, melihat
pakain begitu pun sudah boleh menimbulkan kegerunan, itu belum lagi
berhadapan – meremang (mamburinjing) bulu roma. Sebaik saja selesai bacaan doa oleh Tuan Guru, mereka terus menuju Sungai Tungko.
Tak siapa dapat menduga, rupanya
gerombolan PKM sudah sedia menanti ketibaan warga Banjar – seperti sudah
dijanjikan. Laras raifel MK5 sedia tertatang, jari melekat di pemetik
senapang, dan sebentar lagi bakal berterbanganlah peluru.
Di surau Parit 8, Tuan Guru Haji Bakri
terus berzikir tanpa henti. Hanya Pakcik Sukri yang ulang alik ke rumah
mengawasi anak isteri warga Banjar yang ditinggalkan demi Fisabilullah.
“Fisabilullah… Lailahaillallah… Allahuakbar!!!” jerit si Acil sebagai Khalifah perang memberi isyarat bermulanya peperangan.
“Lailahaillallah…” bergema suara warga Banjar berkalimah tanpa henti.
Selepas itu, kalingungan (bunyi peluru berterbangan), macam air hujan rancaknya peluru meninggalkan muncung (palumpong)
senapang. Gerombolan PKM tercengang kahairanan kerana tak seorang pun
warga Banjar yang dihinggapi peluru. Tanpa disedari, pejuang Banjar
hanya sedepa (sajangkauan) di depan mata. Galabukan (ekspresi bunyi) mata parang bungkol menetak (manimpas) pantas (ancap), menghayun sekehendak hati. Senjata api yang dimegahkan (diungahakan) oleh komunis nyata tidak bermakna lagi. Akhirnya dibuat penangkis tetakan pejuang Banjar.
Si Kandal Larap dan adik beradik parang bungkol lainnya ketawa riang bermandikan darah. Cair (lanah) markas besar PKM Sungai Tungko dihancurkan (diaburakan) warga
Banjar Bendang DO. Baju dan seluar masing-masing basah kuyup, hinggakan
boleh diperah kerana dibasahi darah pengganas komunis.
“Allahuakbarrrr…” takbir si Acil khalifah parang bungkol meminta warga Banjar berhenti (bamandak). Bergelimpangan mayat, merah bumi Sungai Tungko dibasahi darah. Namun, lima orang ketua PKM terlepas lari (talapas bukahan) meninggalkan medan peperanagan.
Lari (bukah) bukan sebarang lari. PKM yang pendendam dan kental (kandal) dalam perjuangan tak akan membiarkan begitu saja.
Belum sampai seminggu selepas pertempuran di Sungai Tungko, berduyun-duyun (barara) ahli PKM datang dari setiap penjuru (pinjung) pos PKM di daerah Hilir Perak menghala ke Sungai Manik.
Pertemuan kali kedua lebih hebat lagi. Bukan setakat raifel MK5 saja yang mereka gunakan, bertimbun (batuyuk) Bren Gun dan berpeti-peti banyaknya bom tangan yang seperti buah jambu batu (karatukul). Namun, tak sedikit pun dapat melunturkan (manuhurakan) semangat juang warga Banjar Sungai Manik. Selain parang bungkol, kalimah “Lailahaillallah…Allahuakbar” itulah yang dipegang (dipingkuti) sebagai senjata utama warga kita.
Peperangan seterusnya tak dapat ditamatkan (dituntungakan)
dalam sehari seperti sebelumnya. Sudah jadi syarat ilmu Tuan Guru Haji
Bakri, walau musuh sedang mengamuk sekalipun, bila sampai masanya untuk
berhenti, maka terpaksalah dihentikan…siapa yang berani melanggar syarat
akan menerima padah.
Acil, khalifah parang bungkol Sungai
Manik baru saja melaungkan kalimah “Allahuakbar” sebagai isyarat
menghentikan peperangan untuk hari itu. Seperti biasa, para pejuang
Sabilullah berkumpul untuk mengira dan mengenal-pasti setiap orang,
manalah tahu kalau-kalau ada yang gugur, atau ada lagi yang masih
meneruskan pertempuran.
Pernah terjadi seorang warga Banjar tak
ada dalam perhimpunan. Melihat ketiadaan adiknya, si abang melanggar
pantang larang dengan berpatah balik mengejar musuh dengan geram.
Akhirnya abang dan adik hilang dan tak muncul lagi.
————————————————————
Sudah genap sebulan perang Sabil di
Sungai Manik, tapi masih belum menampakkan tanda akan berakhir.
Bertimbun, bergelimpangan mayat komunis namun mereka masih belum serik,
malah semakin cekal. Kekuatan mereka bertambah saban hari, entah dari
mana datangnya tak pula diketahui.
Dalam pada itu, gerombolan komunis di
Seberang Sungai Perak makin mengganas, menyiksa dan membunuh orang
Banjar dan Melayu di Kampung Gajah dan Balun Bidai. Orang Cina tidak
pula diapa-apakan malah dijaga dengan baik. Begitu agaknya taktik kotor
komunis untuk melemahkan semangat pejuang Sabilullah di Sungai Manik.
Tinjau bilang barucau batuhui kada sing rantian basanjaan di higa rumah Patuan Guru Hj. Bakri.
Riuh rendah kicauan burung murai waktu senja di tepi rumah Tuan Guru Haji Bakri.
“Kalau berita baik, bawalah kemari, kalau
buruk jauhkanlah” begitulah selalunya kata-kata orang tua Banjar bila
mendengar kicau murai diwaktu senja. Betapa ada kebenarannya. Selepas
solat Isyak malam itu…..
“Assalamualaikum!!!” kedengaran suara memberi salam di depan surau. Serentak jemaah menyambut salam. Setelah diamati (dijanaki)…bergegas (badadas) Tuan Guru turun ke tanah lalu memeluk sambil menepuk belakang orang yang memberi salam.
“Selamat datang adikku” kata-kata aluan Tuan Guru membuat warga Banjar lainnya terpinga-pinga (tarangakan) kerana tak seorang pun yang mengenali (pinandu).
Masmuda, adik (ading) Tuan Guru Hj Bakri baru saja tiba dari Batu Pahat. Si Acil terus menerkam datuk saudara (paninian mamarina) yang tidak kurang hebatnya. Ialah, kalau sudah sedarah sedaging, ke mana lagi tumpahnya ilmu.
Perang Sungai Manik sedang rancak,
keadaan di Balun Bidai dan Kampung Gajah semakin genting. Saban hari
gerombolan komunis mencari pasal.
“Tak boleh dibiarkan, semakin menjadi-jadi benar keganasan mereka” rungut Tuan Guru Hj Bakri bercampur marah.
Para pejuang Sabilullah sepakat melantik
Masmuda sebagai Khalifah perang mengganti Acil di Sungai Manik. Tuan
Guru Hj Bakri dan Acil pula akan turun ke Balun Bidai secepat mungkin.
Wafak Selindang Merah dibuat khusus untuk
warga di seberang Sungai Perak. Salah seorang tukang tulis kalimah
Allahuakbar Selindang Merah bernama Asmuni.
Pertama kali Masmuda memimpin pejuang
Sabilullah di Sungai Manik, ketara benar kehebatannya. Musuh melepaskan
tembakan ke atas, peluru berterbangan seperti air hujan menerjah angin
kosong (puang). Pada
pandangan mereka, para pejuang Sabilullah semuanya tinggi, setinggi
pohon getah dan pohon kelapa maka itulah mereka asyik menghalakan
tembakan ke atas. Ketika itulah para pejuang Sabilullah menyerbu,
menebas, menetak dan memancung musuh. Baru sekejap, bersih (lingai) medan pertempuran.
Namun, antara musuh yang gugur di hujung
parang bungkol pejuang Banjar, terdapat ramai yang menyebut kalimah
Allah. Setelah diamati ternyata mereka adalah orang Melayu dan Banjar
yang sudah terpedaya menyertai perjuangan komunis. Dalam pertempuran
sukar untuk mengasingkan antara Banjar, Melayu dan Cina kerana mereka
semuanya menyarung pakaian seragam Bintang Tiga.
Para pejuang PKM masih lagi berdegil, tak
mengerti makna putus asa. Sambil menanti bantuan dari Sungai Karang
seberang Teluk Anson, mereka meneruskan (manyalajurakan) perjuangan.
Mujurlah (madakannya)
Allah tidak mengizinkan. Tongkang yang sarat membawa gerombolan PKM
dari Sungai Karang karam di tengah Sungai Perak, tak jauh dari Pulau
Galagak dekat pelabuhan Teluk Anson.
Melambak gerombolan Cina komunis yang tak pandai berenang (bakunyung)
tenggelam batu dan mati lemas. Manakala gerombolan komunis bangsa
Melayu dan Banjar yang rata-ratanya pandai berenang terselamat dan
sempat berenang ke Pulau Galagak. Kalau tidak, pastinya sesama Islam
bakal bertempur di Sungai Manik. Sesungguhnya Allah lagi maha
mengetahui.
Berita yang melemahkan perjuangan PKM –
ranapnya pejuang mereka di Sungai Manik di tangan warga Banjar di bawah
pimpinan Masmuda, panglima Selendang Merah Batu Pahat, Johor.
Dalam pada itu, ramai orang Melayu dan
Banjar di Balun Bidai, Kampung Gajah dan kampung-kampung berhampiran
memilih untuk lari ke dalam hutan meninggalkan rumah masing-masing
kerana komunis semakin mengganas, menembak rumah membabi buta. Mengamuk
kononya. Untuk apa melepaskan geram terhadap mereka yang tak tahu
menahu!
Lain pula ceritanya dengan kaum Cina yang
menghuni kawasan sekitar. Hampir semuanya menyokong perjuangan PKM, dan
kerana itulah mereka tidak di ganggu.
Tuan Guru Haji Bakri, Acil dan Emoh
selamat menyeberang Sungai Kinta dan sampai di Kampung Changkat, Bayas,
Balun Bidai. Sungguh tak disangka rupanya warga Banjar di situ tak juga
kurang keberanian mereka.
Acil pula dilantik sebagai Khalifah surau
Changkat Bayas, markas pejuang Sabilullah di Balun Bidai. Selendang dan
tanjak merah yang dibawa dari Sungai Manik diagih-agihkan sehelai
seorang. Pun begitu, sekiranya ada yang memiliki ‘wafak’ sendiri, mereka
dibenarkan memakainya. Begitulah cara orang Banjar – walau setinggi
mana pun ilmu sendiri, namun ilmu orang lain tetap dihormati. Mencerca (mawada) menghina (mahapak) kebolehan orang lain bukan Banjar namanya.
Siang malam kedengaran bunyi tembakan di
pinggir Balun Bidai, entah apa yang mereka tembak tidak pula diketahui.
Membunuh dan menyiksa orang, itu sajalah kerja mereka. Setengahnya
bertujuan menakutkan – konon komunis masih lagi kuat walaupun sudah
tewas di Sungai Manik. Hii, geram betul.
Pada mulanya hampir tujuh puluh orang warga Banjar yang sanggup turut serta sebagai pejuang Sabilullah. Yang penakut (pamburisit)
dibenarkan tinggal mengawasi anak isteri mereka yang bakal pergi
menyerang markas PKM di tebing Balun Bidai. Tuan Guru Haji Bakri tetap
seperti biasa – bersendirian berzikir dan membaca ayat-ayat di surau.
Sampai saat dan ketikanya, pergilah para pejuang menuju sarang komunis
di tebing Balun Bidai.
Lailahaillallah … Allahuakbar!!!” maka bermulalah perang sabil di daerah Kampung Gajah, Perak.
Khalifah Acil yang masih muda sudah
berbulan menentang musuh di Sungai Manik. Boleh dikatakan setiap kali
pergi berjuang, darah musuh sampai kering di badan. Medan pertempuran
dibuatnya seperti padang permainan. Degil, menari (baigal) menahan tembakan komunis membuat musuh semakin geram. Ditembak tak langsung memberi bekas.
Musuh semakin menghampiri para pejuang Sabilullah.
“Timpasss!!!” (tetak) ujar si Acil berteriak. Apa lagi, parang bungkol terus mandi darah.
————————————————————
Peperangan di Balun Bidai melahirkan
seorang lagi wira Banjar bernama Mawi, pemilik parang bungkol bergelar
si Kajang Rungkup. Kalau berhadapan musuh, dia tidak teragak-agak untuk
menerkam (marungkup) dan
menyembelih, seperti menyembelih leher lembu. Yang menghairankan, musuh
yang sudah kena terkam langsung jadi lemah tak bermaya untuk melawan.
Itulah keajaiban parang bungkol si Kajang Rungkup.
Setelah berakhir perang di Balun Bidai, Acil diberi gelaran “Acil Wani” (Acil Berani). Sebut saja nama Acil, seluruh warga Banjar kenal padanya.
Bela (haragu) bukan sebarang bela, bela ada muslihat (sipatan). Warga Cina yang ramai bermastautin disetiap pelosok Kampung Gajah sudah mula mencebik (kulibian) bila bertemu orang Melayu.
“Wahai kaumku, perang sabil saja diolah (dipiulah) oleh
orang Melayu yang banyak menjurus kepada perkauman. Mereka merancang
untuk menghapuskan bangsa Cina seluruh Tanah Melayu, itulah tujuan
sebenarnya. Tergamakkah (purunkah) tuan-tuan membiarkan bangsa sendiri hancur lebur dipijak-pijak (dilincai) orang
Melayu? Tentunya kalian tak sanggup. Nah apa lagi yang ditunggu, jom
kita bersatu, kita tentang sampai ketitisan darah terakhir!”
begitulah bunyinya kempen PKM setiap kali bertemu orang Cina di Kampung
Gajah. Mereka yang sudah rasa terhutang budi kerana selama ini
dilindungi, dijaga sebaiknya oleh PKM akhirnya bersetuju berjuang demi
bangsa dan agama mereka.
Orang Cina tak dapat melihat muslihat disebalik kemanisan kata-kata PKM – memperbodoh (mawalohi) orang Cina untuk kepentingan sendiri dengan melagakan (menyaung) Cina dan Melayu. Betapa tidak, sudah banyak pengganas komunis kecundang di tangan pejuang Banjar.
Orang Cina mula menghimpunkan serba serbi (sarabanya)
keperluan – parang besar, parang bengkok, kayu pengandar tempinis
seadanya dengan tujuan untuk berperang. Sekiranya terserempak dengan
orang Melayu, tak kira kecil atau besar bakal habislah mereka kerjakan.
Pertemuan secara berdepan antara pejuang
Sabilullah dengan orang Cina dan pengganas komunis di pinggir Kampung
Sungai Galah tak kurang jua sengitnya dibandingkan dengan yang
sebelumnya. Lenguh dan kebas (katuran) tangan warga Banjar kerana terlalu pantas (ancap) mengayun (mailai) parang bungkol. Baju dan seluar basah kuyup (jimus) dengan darah. Mayat musuh bergelimpangan di sana sini, namun jumlah mereka masih belum berkurangan (rawak), malah semakin ramai (manjarau).
“Allahuakbar, Allahuakbar,
Allahuakbar!!!” jerit si Acil tiga kali sebagai isyarat supaya berundur
seketika untuk menghilangkan penat dan membuat strategi lain. Melihat
pejuang Sabilullah mula berundur, warga Cina riuh mengajuk (mauyati) zikir Lailahailallah.
“Lailahailalit … Malayu kasi habit!!!” mereka merasakan sudah beroleh kemenangan.
Mendengar zikir dipermainkan, Mawi si
Kajang Rungkup hilang sabar. Serta merta dia berpatah balik mengejar
musuh. Sayang, hajatnya untuk menerkam tak kesampaian. Bertalu-talu
peluru Bren Gun komunis hinggap ke badan. Huyung hayang (tajumpipir) Mawi lalu rebah.
“Habislah Mawi!!!” semua warga Banjar yang melihat terasa sedih.
Tak sampai 10 minit berselang, Mawi yang bergolek kesakitan (bapangsar) di atas tanah bingkas bangun.
“Mati aku, mati aku, mati aku!” ujar Mawi yang berlari anak (bukah maanak) balik ke kumpulan, sambil mengibas (bakipuh) membuang peluru yang sudah leper yang melekat (marikit) penuh (papak) seluruh badan. Mawi yang disangka sudah mati rupanya masih (magunai) hidup.
“Bah rasa berbahang (mambarangat) Cil ai … hampir (manggisit) terbakar (mandah) aku abang (kakak) Emoh ai!” ujar Mawi mengadu. Khalifah Acil ketawa terbahak-bahak, tak dapat menahan kelucuan teringat karenah Mawi.
Senyum meleret (lihum bapair) si Emoh sambil mengipas Mawi yang sedang kepanasan, tapi masih lagi boleh bergurau (bahuhulut). Begitulah karenah orang Banjar.
Mawi, kalau belum sampai ajal sememangnya kebal. Bukan sekali dua dia mengibas (bakipuh) begini.
Masa bertugas sebagai Home Guard
mengiringi tuan lombong orang Inggeris Changkat Tin, dia pernah diserang
hendap oleh Bintang Tiga ketika sedang menaiki Loko (keretapi kecil
pengangkut bijih timah). Terpandang tuan orang Inggeris yang sudah mati
terkena tembakan, Mawi melepaskan raifel di tangan lalu mengejar komunis
dengan parang bungkol. 5 orang pengganas maut (jingkar) ditetak dengan Kajang Rungkup. Entahlah, adakah anak-anaknya yang mewarisi ilmu si bapa!
Hari semakin lewat (landung),
para pejuang Sabilullah terpaksa meninggalkan medan perjuangan kerana
masa dan ketika untuk berhenti sudah pun tiba. Musuh masih riuh
berteriak (karahongan) mengajak berlawan tanda tak puas hati, tapi setelah tak dilayan, mereka pun senyap. Mawi yang masih sakit seluruh badan (ringkutan saawakan) ditandu balik.
Sementara itu, orang Melayu dari Kampung
Gajah berduyun-duyun datang menemui Tuan Guru Haji Bakri di surau
Changkat Bayas. Tak sampai sepuluh orang yang sempat (sawat)
memperoleh selendang merah kerana itu sajalah baki yang ada. Walau
bagaimana pun, semuanya diberi minum air jampi penaik semangat (banyu garangsang) dan diberi amanat – kalau boleh, hapuskan saki baki dan zuriat komunis di Kampung Gajah.
Memang menjadi, tak sia-sia pemberian
Tuan Guru. Tak sempat menunggu esok sudah riuh dan gempar orang Melayu
menyerang orang Cina di Kampung Gajah. Di mana saja terdapat kediaman
mereka, habis dimusnahkan.
Orang Melayu di Kampung Gajah sudah jadi
berani setelah menuntut ilmu orang Banjar – angkara Ali Amin yang
memperdagangkan ilmu kepada orang Melayu.
Ali Amin…..kerana tak mahu bekerja
seperti orang lain, bila tak berduit, ilmu dijualnya. Hampir tercetus
pergaduhan dimarahi Acil dan Emoh. Oleh kerana malu, akhirnya dia
meninggalkan Balun Bidai, dan terus hilang tanpa berita.
Sudah tiga hari para pejuang Sabilullah
merehatkan badan. Esok pagi bakal bermula perjuangan baru – menyerang
musuh di pinggir Kampung Sungai Galah. Menurut firasat Tuan Guru Hj
Bakri, peperangan esok mungkin yang terakhir. Para pejuang memujuk Mawi
supaya jangan turut serta kerana masih belum sihat sepenuhnya. Tapi
orang yang keras hati sepertinya tak makan pujuk.
“Napa garang pamburisit banar ah diaku nia tih?” ujarnya mamburangsing.
“Kenapa gerangan, penakut benarkah aku ni?” ujarnya dengan nada marah.
Sepetang suntuk Mawi bersilat memantapkan
langkah 12 (seni silat orang Banjar), dengan tujuan untuk menerkam
bersungguh-sungguh agaknya. Serba salah (saraba ngalih), kalau ditinggal, mau saja menonong (mangunyur) mengikuti dari belakang (manunti) seorang diri. Selepas dibenarkan (diinggihakan) barulah dia senyap (ranai).
Zikir Lailahaillallah tak berhenti-henti, musuh yang sudah bersedia menanti begitu ramai.
“Fisabilullah Allahuakbar!!!” laung Khalifah Acil sambil berlari di hadapan menghampiri musuh.
Kelentungan (kalintingan)
senjata berlaga. Orang Cina pun apa kurangnya – bermacam kebolehan dan
kemahiran dipamer dalam perjuangan penentuan antara hidup dan mati.
Sedang rancak bertarung, orang Cina
terpinga-pinga kerana dengan tiba-tiba kelibat orang Banjar sudah tidak
kelihatan. Pengganas komunis yang bijak bersembunyi di merata penjuru
mula keluar dari tempat persembunyian untuk mengejar dan mencari
pejuang-pejuang Banjar. Hilai ketawa mereka membayangkan seperti sudah
mencapai kemenangan.
Namun, kegembiraan mereka cuma sementara.
Sungguh tak disangka, tiba-tiba parang bungkol berterbangan sendirian
macam air hujan menetak (manimpas), melibas (merawis) dan menikam (manyuduk) hingga tak dapat dielak. Banjir (baah) Kampung Sungai Galah dengan darah. Lintang pukang pengganas komunis lari menghala ke hutan Tambun. Tak boleh ditunggu (kada magan di hadang) lagi kerana lailahailait Cina sudah potong habit.
Bagaimana (dimapang) parang
boleh terbang sendiri kalau tak ada kudrat dan iradat yang mengarahkan.
Sebenarnya orang Banjar jua yang bersungguh-sungguh (bahimat) menetak (manimpasi), cumanya mereka tidak kelihatan kerana sudah berada di alimul (alam) ghaib.
Keberanian orang Banjar turut menaikkan
semangat orang Melayu di merata tempat. Perkampungan Cina di sepanjang
Sungai Perak dan Chenderong Balai ranap dibakar dik dendam orang Melayu
yang sudah lama menderita ditindas komunis. Selepas itu barulah tentera
upahan British bangsa Punjab tiba untuk mengamankan Sungai Manik dan
Kampung Gajah.
Sejak itu, tidak ada lagi orang Cina di Kampung Gajah. Saki baki pengganas komunis yang masih hidup lari ke dalam hutan.
————————————————————
Tuan Guru Haji Bakri, 57 tahun – yang
banyak berjasa mengangkat martabat dan maruah bangsa Banjar/Melayu di
Sungai Manik, Perak – kembali ke Rahmatullah di Mekah tanggal 26
September 1950. Jasadnya disemadikan di Perkuburan Ma’ala, Mekah.
NOTA KAKI:
Perkataan dan perenggan dalam warna biru adalah perkataan Banjar.