Thursday, March 08, 2018

MCA yang rasis, lebih baik isytiharkan Robert Kuok sebagai Tuhan Wang

“Saya dengan ini menarik balik sokongan saya kepada MCA dan berjanji untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang sentimen mereka yang anti-Melayu dan pro-DAP. Saya akan terus berbuat demikian sehingga semua pemimpin MCA yang mempertahankan Kuok sebelum ini membuat permohonan maaf secara terbuka kerana menghasut kebencian di kalangan masyarakat Cina. Saya juga menggesa Perdana Menteri mempertimbangkan untuk mengurangkan bilangan kerusi yang ditawarkan kepada calon MCA, terhad kepada kawasan di mana pengundinya majoriti Cina sahaja”

Robert Kuok membuat pembohongan paling besar apabila beliau mendakwa bahawa beliau tidak pernah membiayai DAP

Beliau memanggil Robert Kuok sebagai ikon perniagaan. Beliau menyatakan bahawa jutawan tersebut dihormati oleh semua lapisan masyarakat dan etnik di Malaysia. Dato’ Seri Ti Lian Ker membuat kenyataan ini beberapa jam selepas Lim Kit Siang menyelar MCA kerana tidak membela Kuok yang menurut Lim, telah diserang secara meluas oleh pemimpin-pemimpin UMNO.

Ya, UMNO.

Ia menunjukkan dengan jelas siapa ketua kepada siapa, Ti membuktikan sekali kepada semua bahawa apabila Kit Siang mengarahkan sesuatu, MCA perlu akur. Isnin lalu, Kit Siang menyatakan bahawa pemimpin UMNO perlu ditegah dan dikecam diatas serangan berterusan mereka terhadap Robert Kuok. Kemudian, ketika Dato’ Seri Nazri Aziz mengecam jutawan tersebut diatas campur tangan beliau didalam politik Malaysia, Ti menyertai beberapa pemimpin MCA dengan memberi amaran kepada Menteri Pelancongan dan Kebudayaan tersebut kerana menghina “ikon perniagaan negara.”

“MCA berpendapat bahawa secara umumnya, Robert Kuok adalah seorang ahli perniagaan yang telah memberi manfaat kepada rakyat Malaysia.”

“Beliau adalah ikon perniagaan kami dan dihormati oleh rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat. Beliau tidak sepatutnya dilibatkan didalam politik, apatah lagi untuk bertanding (pilihan raya umum ke-14),” kata Ti.

Boleh tak sesiapa memberitahu saya bila Kuok dinobatkan sebagai “ikon perniagaan negara”? Boleh Ti jelaskan di mana bukti yang mengatakan bahawa jutawan tersebut dihormati oleh rakyat Malaysia? Ti, adakah ini hanya satu imaginasi liar anda, atau adakah anda benar-benar mempunyai kad skor yang diperolehi berdasarkan hasil pengundian yang sah yang membuktikan bahawa lelaki yang dikenali sebagai Raja Gula ini pada masa dahulu, memang seorang “ikon perniagaan negara?” Sekiranya kad skor sedemikian memang wujud, bolehkah anda maklumkan kepada kami di The Third Force untuk dilihat oleh semua?

Ikon perniagaan saya adalah bapa angkat saya, yang dikenali dikalangan komuniti perniagaan sebagai seorang yang mampu menjual peti sejuk kepada orang Eskimo. Saya tidak ambil pusing sedikit pun siapa Robert Kuok. Jika benar pun beliau telah diberikan status "ikon perniagaan negara", tidak ada siapa pun yang memberitahu saya mengenainya

Bukan sahaja MCA mula melancarkan teori-teori liar tanpa bukti untuk memenuhi kehendak chauvinis mereka, malah mereka cuba membuat kaum Cina membenci UMNO dengan cara yang sama yang digunakan DAP sekian lama, melalui pentafsiran dan penterjemahan isu dalam konteks rasis. Pada Isnin lalu, Nazri memberi amaran kepada Kuok untuk tidak campur tangan dalam politik Malaysia. Beberapa jam kemudian, Dato’ Seri Ong Ka Chuan dari MCA mengeluarkan amaran balas, memberitahu Menteri Pelancongan dan Kebudayaan bahawa “serangan” itu mengancam “keharmonian perhubungan kaum” kerana Kuok adalah “ahli perniagaan yang berjaya” yang telah menyumbang kepada negara.

Sejak bila Ka Chuan menjadi “setiausaha peribadi” Kuok? Setau saya, jutawan itu mampu untuk mempertahankan dirinya sendiri dengan menafikan bahawa dia pernah membiayai DAP. Jadi, kenapa Ka Chuan menyibuk dalam urusan yang tidak ada kena-mengena dengan dirinya dan MCA? Adakah beliau juga secara rahsia sebenarnya dibiayai oleh Kuok untuk bertindak sebagai “setiausaha peribadi”nya?

Apa sebenarnya yang cuba disampaikan oleh pemimpin MCA di sini? Adakah mereka mengatakan bahawa “ahli perniagaan yang berjaya” seperti Kuok tidak boleh dituduh melakukan kesalahan? Bagaimana jika saya mempunyai sebab yang cukup untuk mempercayai bahawa Kuok adalah seorang pemerkosa kanak-kanak? Adakah saya akan dituduh “menghina perhubungan kaum” jika saya minta Kuok memjelaskan jika benar beliau memberi dadah kepada budak-budak lelaki dan merogol mereka? Jika demikian, kenapa Kit Siang tidak dituduh “menghina perhubungan kaum” oleh MCA apabila dia menuduh Dato’ Seri Najib Tun Razak seorang kleptokrat?

Saya hampir-hampir yakin bahawa Liow adalah seorang pemimpin berjiwa rakyat. Tetapi orang ini berubah sebaliknya, seperti Ching bang lainnya, menyembah orang-orang seperti Robert Kuok hanya kerana Kuok juga telah membiayai MCA

Adakah Najib tidak layak untuk disayangi oleh MCA, atau Kuok adalah ikon yang lebih besar dan lebih penting kepada parti cauvinis ini daripada Perdana Menteri Malaysia sendiri? Apa yang paling menghairankan saya, bagaimanakah teguran Nazri dianggap sebagai ancaman kepada keharmonian kaum? Adakah Ka Chuan cuba mengatakan bahawa seorang pemimpin Melayu tiada hak untuk menegur seorang ahli perniagaan Cina semata-mata kerana ahli perniagaan itu dari kaum Cina?

Faham tak apa yang saya cuba sampaikan di sini?

MCA baru saja membuktikan bahawa mereka adalah parti yang rasis. Apabila Najib dituduh menyeleweng dan melesapkan dana 1MDB, MCA tidak berusaha untuk menegur beberapa pemimpinnya yang menuntut Perdana Menteri untuk mengambil cuti semasa penyiasatan dijalankan atau meletak jawatan sama sekali atas sebab-sebab yang tidak munasabah.

MCA melakukan serangan-serangan berniat jahat terhadap Perdana Menteri berpandukan semata-mata kepada cerita-cerita rekaan yang disiarkan oleh saluran media antarabangsa

Ketika kepopularan Najib merundum satu ketika dahulu, Ketua Bahagian MCA Kluang, Gan Ping Sieu telah menggesa Perdana Menteri untuk bercuti bagi “membenarkan proses perlembagaan dijalankan.”

“Najib harus bercuti agar siasatan bebas dapat dijalankan ke atas 1MDB dan RM2.6 bilion yang ditemui di dalam akaun persendiriannya,” katanya.

“Pada hari yang sama, Ketua Biro Bahagian MCA Negri Sembilan, Tan Foong Luen memberitahu The Malaysian Insider bahawa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) perlu mempertimbangkan untuk melakukan perkara yang betul – membuang Najib tetapi mengekalkan BN berkuasa – untuk berkhidmat kepada rakyat dan negara. Apa yang dilakukan oleh Dato ‘Seri Liow Tiong Lai tentang kenyataan ini

Tiada apa-apa. Tiada apa-apa langsung.

Namun, Ketua Pemuda MCA Dato ‘Chong Sin Woon berani menuntut Nazri memohon maaf di atas kenyataannya terhadap Kuok. Mengulang kenyataan Ti yang tidak masuk akal mengenai jutawan tersebut sebagai seorang “ahli perniagaan yang berjaya,” Sin Woon juga berkata bahawa kenyataan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan itu bertujuan untuk “memalukan dan menghina masyarakat Cina.”

Di sini saya sekali lagi ingin bertanya, bagaimana kenyataan seorang menteri menegur “ahli perniagaan Cina yang Berjaya” boleh “memalukan dan menghina masyarakat dan kaum Cina”? Seperti Ka Chuan yang mengiktiraf Kuok sebagai “ikon perniagaan”, adalah Chin Woon mengatakan bahawa Kuok “tidak boleh dituduh melakukan kesalahan” hanya kerana dia bernilai beberapa bilion ringgit? Jika demikian, adakah Kerajaan Malaysia “memalukan dan menghina masyarakat Melayu” apabila mempersoalkan bilion ringgit yang dipunyai oleh Mokhzani Mahathir? Pada pendapat saya, anak lelaki Mahathir Mohamad itu juga merupakan ikon perniagaan kepada sebahagian masyarakat Melayu.

Kan?

Jadi, apa yang istimewa sangat dengan Kuok ni?

Adalah lebih elok jika MCA isytiharkan Kuok sebagai "Tuhan Wang" yang baharu masyarakat Cina, kerana ia begitu nampak ketara parti tersebut menyembah kekayaannya

Adakah Kuok mempunyai alat sulit yang lebih besar daripada seluruh masyarakat Cina, atau adakah ia disalut emas? Chin Woon, bagaimana pula dengan serangan dan tuduhan yang tidak berkesudahan yang dilakukan oleh Wall Street Journal (WSJ) terhadap Perdana Menteri? Bukankah anda yang menyuarakan ketidaksenangan terhadap Perdana Menteri berdasarkan ramalan yang diterbitkan oleh Wall Street Journal (WSJ) semata-mata?

Saya dah muak dengan MCA.

“Saya dengan ini menarik balik sokongan saya kepada MCA dan berjanji untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang sentimen mereka yang anti-Melayu dan pro-DAP. Saya akan terus berbuat demikian sehingga semua pemimpin MCA yang mempertahankan Kuok sebelum ini membuat permohonan maaf secara terbuka kerana menghasut kebencian di kalangan masyarakat Cina. Saya juga menggesa Perdana Menteri mempertimbangkan untuk mengurangkan bilangan kerusi yang ditawarkan kepada calon MCA, terhad kepada kawasan di mana pengundinya majoriti Cina sahaja”

Serius, semua benda merepek ni perlu dihentikan.


Terjemahan: Fazrina

Artikel disalin dari laman sesawang: 
THE THIRD FORCE
Raggie Jessy
2 Mac 2018

::: Arkib Blog :::

Pedoman Hidup

Pelbagai Berita Hiburan & Pengetahuan

Portal Berita 'Pakatan Harapan'

::: Penyokong Pakatan Harapan :::

Lawatan Ke Blog Ini

Kunjungan Mencari Fakta dan Kebenaran, bermula 12 Disember 2013

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

"Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain".

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

"Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu?

Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?" Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara".

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini."


Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

SUMPAH MELAYU

SUMPAH MELAYU

WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

WASIAT RAJA-RAJA MELAYU