Saya menulis artikel ini demi menerangkan kepada semua kenapa saya tinggalkan PAS dan menepis fitnah dan tohmahan yang dilemparkan kepada saya dan rakan saya Nashrul Fazli.
Saya menyokong PAS semenjak tahun 1996 semasa menuntut di Universiti Malaya lagi. Nashrul menyokong PAS jauh sebelum itu semenjak di sekolah lagi. Kami berdua menjadi ahli PAS seumur hidup pada tahun 1997 ketika usia kami 19 tahun. Ingin saya tekankan bahawa tidak seperti majoriti rakyat Malaysia yang menyokong atau mengenali PAS pasca pemecatan Anwar Ibrahim pada 1998, kami berdua sudah pun menjadi ahli PAS semasa PAS cumalah parti kampung dan dijauhi oleh orang Melayu kerana imejnya yang ekstremis.
Kami menyokong PAS kerana PAS mengaku Al Quran dan Sunnah sebagai perlembagaanya.
Kami masuk PAS kerana sentiasa percaya bahawa Islam itu Adil. Justeru itu, kami berdua mengikuti usrah Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) kerana merekalah proksi PAS di kampus. Kami bersungguh-sungguh mahu dikaderkan sebagai ahli PAS malah menarik ramai sahabat kami untuk bersama-sama berjuang di dalam PAS.
Beberapa siri tamrin dijalankan oleh PMIUM dan kami istiqomah mengikutinya. Kemuncaknya adalah sebuah Tamrin Panjang (TAMPAN) selama 1 minggu yang telah lama kami tunggu-tunggu kerana ia umpama graduasi bagi anak-anak usrah elit yang terpilih menjadi kader PAS. Kami tahu bahawa tamrin terakhir ini akan brutal dan telah bersiap sedia dari segi mental untuknya berbanding dengan rakan-rakan kami lain yang mengalami kejutan budaya. Kami redha menerimanya sebagai sebahagian dari proses pendidikan kami sebagai ahli jamaah. Namun betapa pun kami bersedia, kami tetap terkejut! Kerana apa yang kami sangka Islam yang adil, cantik dan indah sebenarnya telah bertukar wajah menjadi Islam yang zalim, ekstremis dan mendedahkan wajah PAS yang sebenar.
Panelpanel yang datang memberikan ceramah kepada kami adalah bukan calang-calang orangnya seperti Arwah Ustaz Fadhil Noor (Bekas Presiden PAS), Hj. Abdul Hadi Awang (Presiden sekarang, pada ketika itu Timbalan Presiden), Nik Aziz Nik Mat (Menteri Besar Kelantan), Allahyarham Bunyamin Yaakob, Ustaz Siddiq Noor, Ustaz Azizan (MB Kedah sekarang), Mat Sabu, Mahfuz Omar dan ramai lagi. Kami dilayan seperti banduan. Hak asasi kami dirampas. Kami diajar perkara-perkara yang salah! Mana-mana ibubapa yang melihat keadaan kami pada ketika itu akan mengalirkan air mata darah. Kami dilarang tidur sepanjang kursus itu (kekadang hanya 1 jam tidur sehari sahaja), dilarang mandi selama 1 minggu, diberikan makanan- makanan yang cukup daif (yang paling tidak dapat kami lupakan nasi kosong tanpa lauk dan air teh tawar. Akhirnya kami tuangkan air teh itu ke dalam nasi demi memberikan rasa sedikit pada nasi kosong itu).
Kami diberikan tekanan mental (mental torture) dan brainwash setiap masa agar menyokong PAS. Kami didoktrinkan untuk menyokong PAS dan jika tiba masanya untuk rela mati demi PAS. Pelajaran tidak penting, yang penting hanyalah perjuangan serta kemenangan Islam (baca PAS). Ketaatan yg paling utama adalah kepada Presiden PAS (Amir Jamaah) dan bukan kepada Yang Dipertuan Agong malah ibubapa sekalipun. Malah kami masih ingat dengan jelas bagaimana seorang pemimpin utama PAS sekarang (nama saya rahsiakan, contact personal kalau nak tahu) dengan jelas telah mengatakan bahawa, "Islam ditegakkan dengan dua cara, dengan pedang atau demokrasi. Perjuangan PAS pada ketika ini adalah melalui demokrasi. Jika Pas gagal, maka PAS akan mengangkat senjata! Jika sekiranya saat itu (angkat senjata) tiba, adakah tuan-tuan semua bersama dengan kami?" Kami yang sedang mabuk dengan candu PAS bertakbir dan kata kami akan bersama angkat senjata!
Kami ditawan serta di brainwash untuk menjadi tentera-tentera militan PAS. Kami diajar untuk wala' (taat tidak terhingga) kepada pemimpin PAS, hatta kalau ada exam hari ini dan diarahkan utk pergi berdemonstrasi oleh Amir Kampus (Presiden PMIUM/Pengerusi Jemaah Islam Kampus JIK), maka kami wajib menurut. Pada akhir sessi Tamrin tersebut, kami dipaksa berbaiah kepada pemimpin PAS dengan bersaksikan Allah, Rasul, Malaikat dan Alam Semesta dan bersumpah bahawa laknat Allah akan menimpa kami jika kami keluar dari ketaatan kpd jemaah iaitu PAS! Dalam keadaan tertawan, ramai antara kami yg terpaksa berbaiah dan akhirnya terikat dgn perjanjian bathil ini.
Semasa dalam Tamrin ini lagi, Nashrul dan saya mula tertanya2...Islam yg kami kenal adil tetapi yg kami jumpa di sini zalim. Islam itu tidak menindas, tapi kami ditindas. Islam itu agama yg aman, tetapi kami disiapkan utk menjadi militan. Kesemua ini berlaku dgn izin serta pengetahuan jelas dan sedar para pemimpin PAS! Walaupun begitu, kami tetap kekal bersama dgn PAS kerana menyangkakan inilah jemaah terbaik yg sedia ada di Malaysia. Takkan nak sokong UMNO yg takde Quran dan Sunnah dalam perlembagaanya... kami memujuk diri sendiri. Namun demikian kami jelas bahawa buat masa ini, inilah jemaah Islam terbaik. Jika ada yg lebih baik dari PAS, maka kami akan menyertainya.
Rentetan dari itu, menjadilah kami aktivis PAS di kampus. Study kami entah ke mana... kerana kami sentiasa dikerah utk melakukan gerak kerja PAS di kampus mahupun di luar kampus. Demonstrasi menjadi mainan buat kami. Mesyuarat jemaah hampir setiap malam. Ramai antara sahabat2 kami yg berbaiah gugur dan tidak graduate kerana diajar utk meletakkan aulawiyat (keutamaan) pada jemaah lebih dari pelajaran. Saya dan Nashrul bertambah tidak puas hati. Kami melakukan islah (pembaikan) dari dalam utk meyedarkan jemaah (PMIUM) tentang bahaya pelajaran kami yg terabai dek ditarbiyah dgn salah oleh PAS.
Tetapi kami masih taat kpd PAS demi Islam. Islam kah mereka ini yg mengorbankan anak2 para petani, nelayan, peneroka serta ibu bapa dari kampung yg menghantar anak mereka utk mendapat segulung ijazah, tetapi akhirnya hanya pulang ke kampung semula sebagai seorang penganggur yg berkelulusan terakhir SPM? Sedangkan Rasulullah tidak mengajar begitu. Konsep Jihad diselewengkan sebegitu jijik sekali oleh PAS.
Di kampus juga kami melihat dengan jelas betapa orang2 agama begitu korup sekali. Gerai-gerai Ekspo Konvokesyen yg strategik di sapu mereka seluas2 nya untuk persatuan mereka serta persatuan-persatuan proksi PAS. Tender air batu, tong gas dimonopoli sepenuhnya oleh orang-orang yg memperjuangkan Islam ini. Malah banyak kes siswi2 yang cantik semuanya disapu oleh pimpinan kampus yg rata2nya adalah pelajar Akademi Islam. Ada kes abang senior kami yang keluar dari jemaah kerana tunangnya meninggalkan dirinya setelah dilamar oleh seorang pemimpin Jemaah Islam Kampus! Banyak lagi penyelewengan mereka yg saya tak terkata di sini. Namun ia tetap tidak menyebabkan kami keluar dari ketaatan kpd PAS.
Ramai di antara kami yang terbeban dengan gerak kerja jemaah sehingga pelajaran kami terabai termasuk diri saya yang mengulang satu tahun di Fakulti Perubatan. Ramai juga sahabat kami yang gugur tidak graduate atau jika graduate sekalipun dengan kelulusan cukup-cukup makan. Pada ketika itu saya mula menyalahkan PAS dan mendesak Nashrul sebagai sahabat baik saya 'reconsider' kedudukan kami dalam PAS. Nashrul tetap menyuruh saya kekal taat kpd jemaah. Diketika kami pelajar aliran sains gagal, pelajar aliran sastera dan Akademi Islam semua lulus dgn 1st class honours walaupun tak study kerana sistem pelajaran mereka yg lebih fleksibel dan mudah. Saya kekal menyokong PAS bersama dgn Nashrul tetapi kami sentiasa jelas, jika ada jemaah lain yg lebih baik dan syumul berbanding PAS, maka kami akan menyertainya.
Kami tetap membuat usrah tetapi naqib-naqib kami dari aliran Akademi Islam tidak faham masalah kami pelajar aliran sains. Akhirnya kami mengambil Professor Dr Mohd Zaki Abdul Muin (Timbalan Dekan Fakulti Kejuruteraan UM) utk menjadi naqib kami. Asalnya usrah ini utk pelajar kejuruteraan tetapi saya dibawa Nashrul ikut sekali. Prof Zaki adalah merupakan seorang aktivis PAS yg cukup ikhlas di dalam berjuang. Beliau seorang yang teguh berpegang kepada prinsip Islam. Orangnya bersih dari riba’ dan korupsi. Rumah dan keretanya dibeli dengan cash tanpa loan dari mana2 bank. Orangnya cukup sederhana dan warak dan menjadi contoh kepada kami agar menjadi seorang Muslim yang berjaya.
Disebabkan kemenangan PAS merampas Terengganu, dan mengekalkan kekuasaan di Kelantan pada pilihanraya 1999, dia diminta oleh PAS utk jadi Pengarah (CEO) Terengganu Advance Technical Institute (TATI), di sana beliau cuba bawa PAS yg ideal, tak korup, cuba jadikan TATI modul pembelajaran teknologi terbaik. Beliau melantik seorang bekas Pegawai Tinggi BPR (kini SPRM) sebagai Pengurus Besarnya untuk mengatasi serta menghindari masalah korupsi. Sayangnya, disangka panas sampai ke petang, tapi rupanya hujan di tengahari. Ada perselisihan di antara Prof dgn Harun Taib ketua Dewan Ulamak PAS dan merangkap exco pendidikan negeri.
Wang ehsan utk TATI, Prof Zaki enggan beri kepada kerajaan Terengganu sebab beliau nak beli barang-barang untuk TATI sedangkan Terengganu mahu menggunakan peruntukan wang ehsan untuk TATI itu bagi tujuan politik lain. Prof juga tak setuju mesin TATI digunakan utk print poster politik pada harga yg sgt rendah. Ada org hasut Harun Taib pecat pengurus besar ex BPR tu atas alasan kononnya dia tu SB (Special Branch Polis)! Cuba bayang, suspek saja, bukannya ada bukti. Kalau BN buat seperti itu, suspek saja kakitangan kerajaan sokong PAS, terus pecat, tidak kah ini satu kezaliman? Prof Zaki beri kata dua, kalau hendak pecat pengurus besar dia, pecat diri Prof Zaki sekali. PAS Terengganu beri notis 24 jam get lost dr TATI kepada Prof. Prof tidak dipanggil bicara pun. Anwar kena pecat kurang-kurang Tun Dr. Mahathir panggil, bagi peluang bela diri.
Prof tinggalkan puncak kerjayanya di UM. Kalau beliau tinggal di UM, sudah tentu jadi dekan Fakulti Kejuruteraan UM, diangkat jadi Majlis Tertinggi Universiti dan ada peluang jadi Naib Canselor UM. Tapi demi Islam, Prof tinggalkan UM dan pergi ke institusi lubuk macam TATI dan ditendang keluar seperti anjing kurap. Langsung tak fikir tentang sumbangannya selama ini untuk PAS. Langsung tidak difikirkan kebajikan Prof, anak2 serta isterinya. Macam ni ke Parti Islam? Jauh lagi korup dan zalim dari UMNO!
Kami beramai2 marah teramat kepada PAS. Nashrul dan saya malah bertekad kami hanya akan aktif semula dalam PAS setelah Hadi Awang dan Harun Taib mampus. Kami marah sangat dengan PAS. Tetapi Prof Zaki kata pada kami, jangan keluar dari ketaatan kepada jemaah. Kami dengan itu kekal taat dan sokong PAS demi Islam.
Akhirnya sahabat saya Nashrul sambung belajar di UK. Semasa di sana Nashrul rajin bersolat di masjid. Disitulah dia mengenali pelbagai jemaah. Saya pada ketika itu, berada pada tahun ke 4 dan final year perubatan. Maka Nashrul berjumpa dengan pelajar2 Arab dan Pakistan. Nashrul berdebat dengan mereka utk defend jemaah2 haraki seperti Ikwanul Muslimin dan PAS. Semua hujah2 PAS diberikan tetapi semuanya patah sebelah tangan sahaja dengan hadith2 sahih Rasulullah yg tak pernah kami diajar atau didedahkan. Nashrul akhirnya akur dan mengaku kalah setelah TIDAK ADA HUJAH MENGHALALKAN MENJATUHKAN PEMERINTAH YG ISLAM WALAUPUN MEREKA ZALIM, MAKSIAT, TIDAK BERHUKUM DENGAN HUKUM HUDUD ATAU MENGAMALKAN DEMOKRASI DAN BUKAN SYURA SELAGI MEREKA BERSOLAT. Nashrul ditunjukkan hadith2 sahih dari kitab-kitab hadith yang asal. Semua hadith bab pemerintahan dalam sahih Muslim dibaca satu persatu, tetapi tidak ada satu nas pun yg membenarkan menjatuhkan pemerintah.
Nashrul menghubungi saya dan memaklumkan apa yg dia jumpa kini. Saya pada asalnya pun skeptic....tetapi inilah yg kami cari. Satu manhaj yg mengikut full sunnah Rasulullah. Kami pun masuk berdebat dengan ramai ustaz-ustaz PAS sejak hampir 5 tahun dahulu. Kami bentangkan segala hadith2 yg kami temui dan minta mereka hurai kenapa PAS tak ikut...jawapan2 mereka seperti jawapan Tun Dr. Mahathir yg kata Nabi simpan janggut kerana takde pisau gillete, kalau laksana hudud semua orang akan kudung etc!!! Mereka tolak puluhan hadith2 ini sebagai tidak relevan dengan zaman sekarang!!! Pandangan ‘ulamak’ seperti Nik Aziz diletakkan lebih tinggi dari Hadith Nabi SAW!!!! Kami tidak dapat menerima kesesatan ini. Bagi kami Allah dan Rasul yang teratas.
Rasullulah sudah tinggalkan kita dua perkara yg kita tidak akan sesat selamanya iaitu Quran dan Sunnah. Pendapat para sahabat, tabiin malah ulamak-ulamak selepas padanya adalah rendah tarafnya berbanding Hadith Nabi SAW yg tidak boleh dipertikaikan. Pendapat ulamak mestilah ke arah menyokong dan membenarkan hadith Rasulullah. Mana-mana ulamak yg meletakkan pendapatnya lebih tinggi daripada Hadith Rasulullah adalah sesat. Mengatakan bahawa hadith2 Nabi hanya terpakai utk Daulah Islamiyah seperti ustaz2 PAS ini adalah merupakan penipuan terhadap Rasulullah. Mereka (PAS) mengiktiraf bahawa sistem khalifah/daulah Islamiyah adalah berterusan bermula dari Khulafah Al Rasyidin, seterusnya Bani Umayyah, Bani Abbasiyah dan berakhir dengan Bani Uthmaniyah Turki.
Sebenarnya, hanya 4 khalifah pertama sahaja yang benar2 naik jawatan melalui sistem syura. Pemberontakan pertama terhadap khalifah berlaku pada zaman Saidina Uthman digerakkan oleh Munafik Abdullah bin Saba. Setelah umat Islam melakukan pembunuhan pada Saidina Uthman, maka lahirlah puak khawarij, Syiah dan zaman fitnah hingga ke hari ini. Maka setiap pelanggaran sabdaan Rasulullah akan menjauhkan kita lagi dari Sunnah. Setelah Saidina Ali, Saidina Muawiyah naik dgn Majlis Tahkim, dan setelah itu sistem monarki bermula di mana Muawiyah melantik Yazid anaknya sebagai khalifah.
Tetapi para ulamak yg hidup pada zaman tersebut tetap megiktiraf Yazid dan keturunannya sebagai pemerintah yg mesti diberikan ketaatan bersesuaian dgn hadith Rasulullah walau sezalim mana mereka sekalipun. Malah Hajjaj bin Yusuf At Tsaqafi, seorang gabenor telah menyerang Kaabah dan mengebom sebahagian Kaabah dgn manjanik serta membunuh Abdullah bin Zubayr ra dgn begitu kejam. Bom kaabah ni dah kira macam Abrahah ni. Tetapi Tabiin Agung seperti Hassan Al Basri tetap katakan wajib taat kepada Hajjaj. Imam Syafii malah mengatakan sah bersembahyang berimamkan Hajjaj yg zalim ini.
Begitu juga dengan Imam Ahmad bin Hambal yang berhadapan dengan Khalifah Bani Abbasiyah yang terpengaruh dengan fahaman muktazilah, Khalifah Al Ma'mun, yang mengatakan Quran itu adalah makhluk! Imam Ahmad telah berfatwa kufur orang yg mengatakan Quran itu makhluk. Kerana itu, Imam Ahmad disebat dan dipenjarakan. Apabila para murid Imam Ahmad berjumpa utk meminta izin menjatuhkan Khalifah Al Ma'mun, telah dilarang keras oleh Imam Ahmad kerana faham dengan sabdaan Nabi SAW yang meletakkan kesatuan ummat paling utama. Begitu juga dengan para khalifah Islam yg begitu ramai yg kaki perempuan, kaki khamar etc.. tetap diiktiraf sebagai pemerintah Islam oleh PAS... sangat aneh.
Jatuh menjatuh oleh rakyat ini berterusan dan setiap kali berlaku, digantikan oleh pemimpin yg lebih zalim, lebih lemah, dan lebih menjauhi sunnah. Hingga akhirnya Kerajaan Turki Uthmaniyah buang syura dan ambil parlimen! Hapuskan serban dan diganti tarbus.. Tetapi mereka kekal diiktiraf daulah islamiyah... sangat pelik.
Natijahnya, sistem Islam terhapus sama sekali dan kita mengamalkan demokrasi kini. Jika kita tidak juga kembali kepada sunnah dan berterusan mahu menjatuhkan pemerintah yang Islam, tidak mustahil negara kita akan diperintah oleh orang kafir. Singapura sudah cukup sebagai contoh, kita dapat lihat orang Melayu yg sokong PAP Lee Kuan Yew kerana marah kepada UMNO menyesal tak berkesudahan kerana menjadi warga kelas kedua di negara sendiri. Lihat saja Iraq, penyingkiran Saddam Hussin tidak membawa keamanan langsung buat negara malah saban hari berlaku tembak menembak dan kekacauan. Sahabat saya dari Iraq yg sambung belajar dengan saya berkata, orang Iraq menyesal menggulingkan Saddam. Ada juga orang yang menjadikan Indonesia sebagai contoh dengan mengatakan penggulingan Suharto telah menyebabkan ekonomi Indonesia berada pada tahap tertinggi kini.
Neraca ekonomi sahaja kah yang kita pakai? Tidak nampakkah bala bencana seperti Tsunami, Banjir, Gempa Bumi, Letusan Gunung Berapi serta banyak lagi bencana alam yang meragut ratusan ribu nyawa? Ini semua adalah kemurkaan Allah. Jatuhnya Suharto menyebabkan merdekanya Timor Leste dan menjadi kerajaan Kristian pertama di Nusantara. Pluralisme agama tumbuh subur di sana. Adakah Islam diletakkan tertinggi? Pancasila masih didokong tertinggi walaupun Suharto dijatuhkan sudah 14 tahun lamanya. Janganlah kita tuli dalam menilai. Inilah harga yg dibayar utk perjuangan khawarij menjatuhkan pemimpin.
Sebaliknya jika kita bersabar, bertaubat bersungguh2 serta beribadat, nescaya Allah akan gantikan dengan pemimpin yg lebih baik, negara yang lebih aman dan makmur serta pentadbiran yg lebih mendekati sunnah.
Al-Hassan al-Bashri rahimahullah berkata: "Ketahuilah mudah-mudahan Allah mengampuni Anda bahawa kejahatan para pemimpin itu merupakan salah satu bentuk murka Allah Ta'ala. Murka Allah itu tidak dapat dihadapi dengan pedang, tetapi dapat dicegah dan dirolak dengan doa, taubat, kembali ke jalan Allah, dan menjauhkan diri daris segala dosa. Sesungguhnya jika murka Allah dihadapi dengan pedang, murka tersebut akan menjadi lebih parah." [Al-Wajiiz fii 'Aqiidatis Salafish Shaalih, hal. 190]
Maka kami berpegang kepada sunnah dengan menyokong pemerintah Muslim yg ada sekarang yg kebetulannya adalah UMNO. Kerajaan kita tidak lah seburuk mana, kuasa politik dipegang oleh umat Islam, rakyat Islam diberikan keistimewaan ekonomi, peluang belajar yg luas, umat Islam bebas beribadah tanpa perlu rasa takut dan curiga kepada orang kafir, sistem keselamatan dan pertahanan yg rata2 nya dikuasai oleh orang Islam... banyak lagi. Jika PAS memerintah, maka segala ketaatan kami secara hukumnya adalah kepada PAS. Ini kehendak ugama. Tetapi melihat kezaliman mereka selama ini serta korupsi mereka sedangkan belum pun benar2 berkuasa, maka sebelum mereka menjadi pemerintah , maka PAS akan kami tentang bersungguh2 sebelum nasi menjadi bubur.
Menyokong PAS adalah haram kerana PAS adalah tidak syarie yang mana tidak ada nas Quran atau Hadith yg membenarkan perjuangan PAS utk menjatuhkan pemimpin yg sedia ada. Perlembagaan PAS sendiri (yakni Quran dan Hadith) mengharamkan kewujudan PAS. PAS wajib ditolak kerana perjuangan mereka adalah perjuangan khawarij. Utk kami, kami sangat jelas akan perkara ini kerana kami mendengar dengan jelas bahawa PAS akan mengangkat senjata jika gagal di dalam demokrasi sepertimana FIS di Algeria dan Ikhwanul Muslimin di Mesir.
Hujah kami ini bukanlah hujah UMNO kerana UMNO tidak tahu pun akan hujah ini, malah menekan ulamak-ulamak salaf di Malaysia seperti Ustaz Rasul Dahri dengan mengharamkan buku2 karangan beliau yg menolak bidaah seperti doa nisfu syaaban, tahlil, bacaan Yaasin pada malam Jumaat etc. Walaupun menerima tekanan dari pemerintah, ulamak2 salaf tetap taat kepada pemerintah kerana inilah yg betepatan dgn sunnah. Inilah pendapat para ulamak salafusoleh seperti Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad, Hassan Al Basri, Sheikhul Islam Ibn Taimiyyah serta para ulamak salaf sepanjang zaman.
Kami tenang dan aman dengan manhaj yg kami ikuti ini. Kami berjuang kini utk meyedarkan semula sahabat2 kami yg telah terpesong dari jalan sunnah dengan menyokong PAS sejak dari zaman kampus. Suka saya dan Nashrul seandainya sahabat-sahabat juga meninggalkan PAS dan bersama2 dengan kami mendokong ajaran Rasulullah.
-Rahman Kadir-
Saya ingin menambah beberapa perkara yg disebutkan oleh sdr Rahman Kadir
sebelum ini. Saya mulakan dengan kata2 Saidina Umar yang lebih kurang
berbunyi:
“Setiap manusia yg lahir dr rahim seorang ibu dilahirkan sebagai seorg yg merdeka”.
Oleh itu, saya ingin... menyatakan bhw kami sebelum ini menyertai PAS
sebagai seorang yang merdeka dengan kehendak hati kami sendiri, dan kami
keluar dari PAS juga sebagai seorg yg merdeka dengan kehendak hati kami
sendiri. Kedua-dua keputusan dibuat berlandaskan ilmu yang ada pada
ketika keputusan yang dibuat.
Perkara ini saya harus tegaskan kerana mereka yang masih mengikuti gerakan PAS ini terutamanya yang
mengikuti gerakan ini di kampus, saya kurang yakin sebahagian besarnya
bahawa jika tidak kerana dipaksa mengikuti program Tamrin Panjang,
melakukan bai’ah, mereka akan terus beriltizam dengan PAS. Ada di antara
mereka yg beriltizam kerana kawan-kawan, isteri mereka juga dari jamaah
ataupun golongan yang sama dan juga persekitaran. Andaikata mereka
diberi peluang memilih dalam keadaan merdeka, maka mereka akan sudah
lari dari azali lagi. Ceritera ini bukan untuk mengangkat diri sendiri
dalam bakul, tetapi untuk menolak tuduhan dan juga tanggapan bahawa kami
masuk PAS dahulu kerana NADI kuat ataupun PAS kuat. Walhal di zaman
itu, anda fikir sendiri, berapa ramai org PAS yg anda jumpa dalam batch
anda?
Saya harus tegaskan bhw saya telah berintima’ dan mengenali
PAS seawal dari sekolah rendah lagi. Mungkin bunyinya terlalu awal,
tetapi itulah hakikatnya. Rakan-rakan yang membaca nukilan ini, masih
teringatkah anda tentang pimpinan Arwah Haji Yusof Rawa (kemudian
menjadi Mursyidul Am semasa pimpinan Arwah Ust Fadzil?), bagaimana
peristiwa Memali berlaku melalui buku CN Afghani, penubuhan CCC sekitar
tahun 1986 yang menyaksikan penubuhan kelab penyokong Cina, pergolakan
Team A dan team B yang menyaksikan pengharaman UMNO dan muncul parti
Semangat 46. Sahabat-sahabat tahukah bahawa Parlimen Johor Bahru yang
saudara2 kata mustahil PAS boleh menang, pernah menyaksikan UMNO kalah di
tangan Dato’ Shahrir Samad dari team B yang telah menjadi calon bebas
dengan lambang kunci. Sahabat2 semua mungkin sekadar tgk kartun
transformer, ninja turtle, tapi saya sudah ikut perkembangan politik
semasa ketika itu melalui pembacaan Harakah, Watan dan beberapa akhbar
tabloid politik di ketika itu.
Ku Li yang dinobatkan sebagai ketua Angkatan Perpaduan Ummah sebagaimana Anwar hari ini, mendapat
inspirasi dari kekalahan parti kongres kepada Bharatiya Janata party
(BJP) untuk mengalahkan kerajaan UMNO baru pada pilihanraya 1990.
Masihkah ingatkah sahabat2 bahawa jikalau tidak kerana tengkolok salib
yg dipakai oleh Tengku Razaleigh, tentu PM selepas pilihanraya 1990
adalah Ku Li bukannya Mahathir. Sahabat2 ingat tak lagi siapa MB
Kelantan sebelum TG Nik Aziz, MB UMNO namanya Mohamed Yaacob.
Sahabat-sahabat bolehkah ingat ttg Isu Kerpan, di mana tanah2 org kampong di Kedah
diambil oleh kerajaan BN Kedah utk membangunkan ladang ternakan udang
dengan joint venture Syarikat Bin Laden? Hero isu ini adalah Mat Sabu.
Saya boleh teruskan lagi semua2 cerita2 lain, tapi cukuplah setakat itu dari
segi itu. Saya telah faham dengan hakikat bhw melaksanakan hukum hudud
itu adalah wajib dan menegakkan Negara Islam itu adalah wajib seawal
itu. Untuk umat kembali menjadi umat yg kuat seperti mana di zaman
kegemilangannya kita harus kembali kepada Islam secara keseluruhan.
Mungkin yang masuk sekolah ugama ketika itu pun tak faham benda2 seperti
itu. Saya tidak katakan semua tidak faham, tetapi anda semua lebih tahu
dari saya, cuba tanya balik di tahun 90-95, apakah fikrah anda?
Selain itu, saya kenal mana satu BMB dan mana satu NADI sebelum mencecah masuk
ke kampus UM. Masih terang di ingatan saya, Sdr Khairuddin Mohd,
Presiden PMUM 1995, diangkat dan dijulang di TV3. Saya berasa hairan,
kenapa TV3 menjulang Presiden PMU yang sedang berdemonstrasi, suatu
perkara yg ajaib. Bila diperiksa, barulah diketahui bahawa mereka ini
adalah proksi Anwar di kampus dan TV3 sendiri dikuasai oleh Anwar.
Saksi yg kepada pengetahuan saya tentang politik kampus ini, adalah (bakal)
naqib saya sendiri, Ust Burhan Che Daud yang saat itu juga mengikuti
haluansiswa (sebagai pelajar tahun 1 Akademi Pengajian Islam). Soalan
saya kepadanya sebagai kepastian, yang pegang PMU tahun 1996, siapa? BMB
ataupun Nadi. Beliau terkejut kerana soalan itu datang dari seorg
pelajar Asasi yang sepatutnya tidak tahu apa2 tentang politik kampus.
Masih segar di ingatan saya, seorg sahabat yang sama2 bertuisyen dengan
saya di Taiping, mengetuai upacara sorakan bg pihak Kolej beliau, di masa
yg sama Pres. PMU dari BMB ketika itu (1996) turut menjadi Pembantu
Pelajar Kolej berkenaan.
Perkara saya yg membuatkan saya beriltizam membantu NADI adalah apabila sekumpulan pelajara Akademi
Islam mengadu mereka dipaksa mencukur janggut oleh pembantu2 pelajar
Kolej kedua kepada pimpinan PMUM. Namun balasan dari Presiden PMU ketika
itu hanyalah ini masalah masing2. Saya melihat betapa lemahnya dan
betapa tidak perihatinnya pimpinan PMU yang ada.
Rakan saya, Abdul Rahman masih pekat UMNOnya, di hujung minggu haluansiswa, kami
bertukar pendapat ttg politik Negara, dan menceritakan kewajipan
menegakkan hukum Islam. Beliau tidak percaya dan saya mengusulkan agar
dibawa ke pengetahuan Ust Burhan. Dalam usrah kami yang pertama, kami
terus mengajukan soalan itu. Sebenarnya, ini sudah langkau silibus,
tetapi dijawab oleh ust Burhan. Dan saudara Abd rahman menerima hujah
saya dan bermula dari situ beliau menjadi seorg penyokong PAS sebagai
seorg manusia yang bebas dan menerima hujah yang berdasarkan ilmu.
Saya sendiri dalam pengenalan pelajar2 Asasi di Kolej Pertama tidak
menyembunyikan ideologi politik saya. Begitu juga dengan fikrah ini,
saya selesa dengan abg2 senior JKP Kerohanian dan Etika. Boleh lepak
dengan mudah sebab frekuensi kami sama.
Bagi kami, ujian kami yang pertama di Universiti Malaya secara praktikal bg menegakkan Islam
adalah pilihanraya Asasi. Kami tahu bahawa ada terdapat dua pasukan,
satu kumpulan senior2 yg mengikuti Usrah diketuai oleh sdr Fauzul Naim,
dan satu lagi senior yang berpusat di Kolej Ke Lapan diketuai oleh
Sdr Sattar Hussin. Benar, sokongan pelajar2 tahun 1 diperlukan utk
memastikan Asasi dikuasai oleh kelompok usrah yang pro PMI. Kami melihat
ketika itu sokongan kepada pelajar2 usrah semasa merosot, kempen pihak
Sattar cukup hebat dan menarik perhatian pelajar2 tahun 1 Sains hayat
terutamanya. Pihak senior usrah, masuk di saat yg salah dan ramai
pelajar hayat ketika itu sudah pun keluar. Kempen mereka tidak sampai ke
audiens yg ada.
Pulang dari Kolej, saya dan Rahman serta
beberapa anak usrah lain tidak puas hati. Kami bertekad, apa2 pun kami
akan pastikan kumpulan A Bulat (grup anak surah) akan menang. Sdr Rahman
mmg terkenal sebagai pendebat Malacca High School. Di pagi Jumaat, Sdr
Rahman telah berada di hadapan dan berkempen meminta agar grup A bulat
ini diberi peluang utk memegang jawatankuasa di Asasi dan kami
menyerahkan handbill2 kepada kawan2 lain supaya menyokong calon sokongan
kami, akhirnya, hanya jawatan Presiden Asasi sahaja dipegang oleh Sdr
Sattar, dan lain2nya dikuasai oleh grup A bulat. Ini merupakan kejayaan
pertama kami dalam politik kampus (sambil tidak menafikan usaha oleh
pemain2 sebenar di sebalik grup A Bulat).
Kejayaan ini memberikan satu makna besar kepada PMI dan NADI, kerana kemenangan di Asasi
memberikan satu isyarat kepada pilihanraya kampus. Benar, telahan naqib
kami (selepas Abg Burhan), Abg Norhisyam Ismail, PMU telah dikuasai oleh
NADI/PMI, BMB yang dipimpin oleh Sdr Fakhrul Razi Ibrahim yang
mengetengahkan Sdr S Ramlee sebagai bakal Presiden kecundang. Semua
kerusi umum, tumpas kepada NADI. Sdr Zainul Azizi diangkat sebagai
Presiden PMU dr NADI. Ust Abu Zaki sebagai mantan Pres PMI ketika itu
boleh berasa bangga kerana ground worknya sudah berhasil. Pres PMI
ketika itu, Ust Anwar Ridwan Zakaria (juga naqib kami kemudiannya)
membuka lembaran baru pemerintahan PMI dan NADi di kampus Universiti
Malaya. Maka, bermulalah era pemerintahan NADI tanpa kalah sehinggalah
tahun 2004/2005. Nadi bertukar nama kepada Gagasan, Gagasan Mahasiswa
Universiti Malaya dan saat ini Pro-Mahasiswa.
Usrah2 dan tamrin2 yg kami ikuti pada mulanya tidak menampakkan hala tuju ke arah
menjadikan PAS sebagai jamaah yang patut kami serahkan jiwa dan raga
kami. Atas nama untuk mengajar agama, maka pelajar2 Asasi dan juga
fakulti diajak menyert...ai usrah. Masih segar lagi di ingatan kami,
tamrin kami yang pertama memang penuh “hiburan” . Naqib2 di Kolej
Pertama pun turut mengadakan outing seperti ke Taman Tasik Titiwangsa.
Inilah cara bagi mereka mendekati pelajar-pelajar asasi dan juga
fakulti.
Namun, semakin lama, nilai ‘hiburan’ itu semakin luput.
Mereka yang benar2 berminat dgn agama dan berdisiplin dalam tarbiyyah
sahaja yang akan kekal, yang lain2 akan lupus ditelan zaman. Sebelum
itu, ada sahabat2 yg keluar 3 hari dengan gol. Tabligh. Ada yang rapat
dgn pimpinan ABIM di kampus (utk yg berada di 2nd College), yg di 4th
mula berjinak dengan JIM. Ada juga sahabat yg dipesan oleh ustazah di
sekolah utk mencari naqib JIM yakni ustaz Alias Osman. Namun, akhirnya
mereka masuk ke usrah PAS dan mengikuti bai’ah dengan pimpinan PAS.
Dalam tamrin kedua tidak pun sebelum Tamrin Panjang, anak usrah disuruh
memilih jamaah yg benar. Hadith2 Nabi dikeluarkan, untuk menyokong
bahawa PASlah jamaah yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW. Bagi rahman
dan saya, jemaah mana lagi? Mungkin bg sahabat2, ada yg masuk telinga
kanan, keluar telinga kiri. Ya, sebab dalam borang taaruf dalam Tamrin
panjang, ramai yang meletakkan tokoh yang dihormati sebagai Anwar
Ibrahim ataupun Tun Mahathir.
Sebenarnya, yang membuatkan kami
bersungguh2 untuk menyertai Tamrin panjang (selepas ini dirujuk sebagai
TAMPAN) kerana perkara ini dibocorkan oleh salah seorang senior kami
(dirahsiakan identitinya) apabila beliau yang sekolej haluansiswa di
kolej ketiga dgn saudara Rahman telah memecahkan perkara ini. Sepatutnya
ia adalah rahsia, tetapi kerana sebab tidak mahu Rahman tercicir, maka
dibukakan rahsia ini supaya Rahman tidak lari dr gerakan usrah dan
tamrin. Rahman pula memberitahu saya tentang adanya TAMPAN iaitu di mana
akhirnya terdapat upacara bai’ah walaupun sebelum sampai ke tahap itu,
terdapat mental and physical torture walaupun tidaklah sehebat tentera,
namun, jikalau diketahui oleh sahabat2 yg lain, nescaya mereka akan
lari.
Namun, disebabkan kami benar2 ingin menyertai PAS, maka ini
menyebabkan kami lebih bersemangat utk menyertai usrah dan tamrin. Ini
berlaku sebelum peristiwa pemecatan Anwar Ibrahim sekitar tahun 1997.
Namun, bayang2 berakhirnya kuasa hegemoni UMNO sudah kelihatan dengan
tumpasnya UMNO di parlimen Arau pada tahun tersebut dengan calon PASnya,
Ust Hashim Jasin.
Sebenarnya gerakan sirr ataupun rahsia ini
wujud juga di Asasi tetapi secara longgar. Di antara cuti semester, kami
telah menyertai TAMPAN yang dibuat di Taman Melewar. Naqib saya sendiri
membawa saya ke sana dengan menaiki motorsikal. Kami tidak dibenarkan
menelefon sesiapa (almaklumlah zaman pra-henfon) dan diminta utk
berbohong tentang lokasi dan program yang kami ikuti kepada ibu bapa.
Saya tidak akan menceritakan dengan lebih lanjut kerana kebanyakannya
telah dimuatkan dalam nota ini.
Apa yg saya hendak beritakan,
bahawa tamrin panjang ini telah menjadikan kami ahli PAS sebenar dengan
mengikuti jalan tarbiyyah. Di sini, tiada pengecualian kredit, mereka
yang pernah mengikuti modul yg sama di Universiti lain ataupun di Kolej
Islam Kelang perlu mengikuti semula tarbiyyah UM. Keluar dari TAMPAN,
menjadikan kami org2 yg semangat dengan perjuangan PAS.
Setelah beberapa ketika, saya berpeluang mengerjakan umrah bersama bapa saya.
Kebetulan isu pemecatan Anwar masih hangat. Saya sempat bertemu dengan
Datuk Seri Zahid Hamidi yang baru saja dilepaskan dari tahanan ISA dan
terus mengerjakan umrah bersama anak kecilnya. Di Tanah suci, saya
mendapat gambaran Islam yang berbeza dari apa yg saya temui sepanjang
tarbiyyah saya dengan PAS.
Islam tidaklah keras seperti mana yang
saya hayati melalui tarbiyyah2 dalam PAS. Saya melihat Tuan Guru Melayu
di Masjid Mekah juga tidak menyertai PAS dan mengatakan PAS seharusnya
berusaha menghapuskan syirik dan khurafat dahulu. Mungkin beliau tidak
mahu audiens lari, kerana menyedari suasana yg marak dengan isu Anwar.
Kembali ke tanah air, saya dibawa menyertai tamrin khusus untuk pimpinan PMI
sahaja. Terdapat beberapa insiden yang membuatkan saya terfikir dan saya
membuat bandingan di antara suasana di Tanah Suci dan juga apa yg
berlaku semasa tamrin tersebut.
Di sini, kepercayaan saya terhadap
PAS mula terhakis, walaupun saya sendiri melihat ada beberapa perkara
yang mula tidak kena. Kepercayaan kami bahawa PAS lah jamaah yang sah,
membuatkan kami terus bersama dengan PAS. Mungkin Rahman lebih awal,
tetapi sebelum ini pun kami menyoal tentang beban kerja jamaah yang
tidak seimbang apatah lagi kepada pelajar perubatan. Sistem yang dibina
tidak menguntungkan pelajar2 di luar Akaedmi Pengajian Islam.
Keraguan ini ada, seperti bola salji yang turun dari gunung yang tinggi. Kami
cuba untuk tidak menyoal kerana bimbang ini hanyalah bisikan syaitan.
Jika PAS tidak betul, kami risau pula, silap2 kami boleh jatuh shahadah
kami. Tetapi, hati semakin tidak puas, melihatkan nasib rakan2 yg beban
akademik semakin berat. Kami tidak berbincang tentang siapa yg akan
dapat score A, tapi kami berbincang sapa yang lulus dan siapa yg tidak
di bwh pemerhatian dekan.
Itu sebab, saya selalu menggelarkan
zaman di kampus sebagai zaman gelap. Alhamdulillah, sebab “tamadun” kami
tinggi, kami masih mampu bertahan. Ibarat billionaire, harta ditarah,
tidak luak. Tetapi, ramai sahabat2 yg tidak bernasib baik. Dahulu di
Asasi, kamilah pusat rujukan ilmu, tetapi di fakulti, kami tidak lagi.
Malah, kami terpaksa menadah pula bantuan untuk terus hidup.
Masalah akademik yg meruncing menyebabkan kami perlu bertindak. Ikutkan, kami
boleh buat sikap, apa aku kesah. Kami tidaklah bawah pemerhatian dekan,
result pun ok berbanding kawan2, tetapi disebabkan kami merasakan Islam
tidak zalim, maka kami mula merangka strategi utk merubah nasib pelajar2
PMI yg bukan ustaz ini. Mungkin sahabat2 yg membaca ini lebih
mengangkat org2 yg kurang bersimpati dengan ada sekelian dan memusuhi
kami, walaupun sebenarnya kami tidak perlu bersusah payah memikirkan
kesusahan kalian walaupun kami ini secara akademiknya, survivor.
Pada mulanya, ada di antara org2 yg berpengaruh bersimpati dengan perjuangan
kami ini, tetapi disebabkan hasutan, dia mula menyerang rayuan kami.
Kami ketika itu sudah menjadi senior, sebaya dengan pimpinan yang ada
ketika itu. Ketika yg sama, saya dilantik menjadi Presiden AKIUM, di
sana saya membina Utopia saya sendiri, sesuai dengan kesibukan akademik
seorg pelajar kejuruteraan. Akademik menjadi keutamaan, Alhamdulillah
saya rasa ia menjadi. Di situ, saya cuba membawa imej dengan berpegang
jati diri sebagai seorg Muslim sejati, kita akan berjaya. Semboyan ini
berjaya ditanamkan di kalangan ahli2 AKIUM tidak mengira apa fahaman.
Namun, kesetiaan kami masih kepada PMI. Secara politik kami masih
bersama PMI dan Gagasan. Walaupun begitu, oleh kerana mungkin kurang
berguna dari segi politik utk PMI, kami dipinggirkan. Gerai konvo
diletakkan jauh, dan diutamakan gerai anak Kelantan, Sajian Bonda
mendapat 2-3 lot di tempat strategic, padahal kami di atas bukit. Yg
menentang PMI lebihlah buruk nasibnya. Melihat beberapa ketidakadilan,
kepercayaan terhadap gerakan PAS di kampus semakin luntur, namun, kami
tiada jalan melainkan untuk terus bersama dengan mereka. Barangkali, PAS di
UM kejam, zalim dan autokratik, tetapi di luar sana, bagus dan
merekalah tempat umat utk mengadu nasib dan cemerlang andaikata mereka
memerintah Malaysia.
Senasa menjadi Pres AKIUM, saya berkenalan
dengan prof Zaki. Dan kisah seterusnya adalah sejarah dan telah
dimuatkan di dalam nota Rahman di atas. Cumanya, usrah yg menjadikan Prof sebagai naqib kami disetujui oleh Timbalan Pres PMI dan juga di
bawah pengetahuan Ustaz Harun Taib, ketua Dewan Ulamak.
Selepas berkhidmat dengan AKIUM, saya dan beberapa rakan setia, ingin menubuhkan
satu rumah bersama untuk membantu pimpinan AKIUM sebagai badan
penasihat. Saya sangka semuanya sebulat hati, tetapi salah seorang yang
kami rasa yang paling warak dan jujur di kalangan mereka yg ditarbiyyah,
berpaling tadah. Saya dan timbalan saya, Sdr Ahmad Rizal, terpaksa
merempat beberapa hari, sehinggalah diselamatkan oleh seorg tutor di
kejuruteraan mekanikal untuk bersama menjadi ahli rumah mereka. Bagi
saya, jika seorg ahli yg paling baik pun boleh mengkhianati janji setia
ini, apa sgt dengan org lain?
Pemecatan Prof Zaki, seorg saya kenal bukan sahaja tidak pernah mengambil loan bank, tetapi juga loan
govt., membuatkan saya hilang kepercayaan secara total kepada PAS.
Namun, yang masih mengikat saya adalah hukum syarak. Prof Zaki sebelum
dipecat sudah 2 kali digantung keahlian oleh PAS. Tetapi, dia masih
beriltizam dengan PAS. Dalam pengadilan tersebut, beliau tidak dipanggil
utk bicara.
Saya Alhamdulillah telah diberi peluang oleh
kerajaan Malaysia utk menyambung pengajian di peringkat Masters di UK
dalam keadaan masih menyokong PAS. Bagaimana saya ‘convert”, diceritakan
di dalam nota atas.
Di sini, saya ingin rakan2 berfikir bahawa sokongan kami terhadap PAS, bukanlah disebabkan paksaan, tetapi disebabkan oleh kesedaran dan ilmu. Mungkin akan ada yg berkata,
bukankah ini flip-flop? Tidak, kerana ia dibuat bersandarkan pengetahuan
dan maklumat yg ada. Dari saat, saya tidak menyokong PAS sehinggalah ke
hari ini, tiada dalil syarak yg boleh menggoyahkan pegangan saya dan
sdr Rahman. Jika ada sesiapa yg ada dalil, silakan. Saya sudah menanti
dr tahun 2003 sehingga sekarang, belum ada lagi, bukan kami menanti
seperti tunggul tetapi kami keluar dan mencari. 8 tahun, maka dalam
tahun ke-8 ini, kemukakanlah dalil bukannya dalih. Jika anda di pihak yg
benar, maka saya tidak ada masalah utk masuk semula ke dalam PAS,
tetapi jika tidak ada, hitungkanlah di mana akhirnya kalian di akhirat
kelak, setelah hujah ditegakkan.
Janganlah kerana cintakan teh-o, karipap dan bihun kering, anda buang hadith yg sahih utk kepentingan mata dunia yg sedikit.
-Nashrul Fazli-
(Dr Nashrul Fazli merupakan rakan karib kepada Dr Rahman Kadir)